Har jag rätt till semesterledighet innan jag avslutar min anställning i juni?

Hej,

Jag har arbetat på ett företag sedan september 2019. Vi har inget kollektivavtal då det är en mäklarbyrå som inte går efter något sådant.

Jag har nu sagt upp mig och har 3 månaders uppsägningstid, min sista dag blir den 30/6 veckan efter påbörjar jag en ny anställning på ett annat företag. Jag behöver ha semester för att kunna återhämta mig från stressen som varit under året. Min arbetsgivare menar att jag inte kan ta semester under uppsägningstiden. När jag kollar på mitt anställningsavtal står det att jag enligt semesterdagen har 25 dagars betald semester. Jag har inte fått någon semester beviljad sedan innan, då min uppsägning kom plötsligt och har därför inte önskat om någon förens nu efter min uppsägning.

Jag har läst följande på nätet:

" Det finns en bestämmelse i lagen som säger att en arbetstagare har rätt till fyra veckors semester under tiden juni till och med augusti (

12 § semesterlagen)"

Min fråga till er är om jag har rätt till 4 veckors semester i juni enligt semesterlagens bestämmelser, då min sista dag är den 30/6 och infaller under perioden juni-augusti som de menar i lagen? Hur tar jag detta med min chef på bästa sätt?

Tusen tack för er hjälp, vad vore vi utan er!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga och tack för dina fina ord!

Semesterlagen reglerar frågor kring semester så jag kommer utgå från denna lag när jag svarar på din fråga. Jag kommer först gå igenom mer detaljerat vad som gäller och därefter finns en sammanfattning och rekommendation längre ner i texten.

Arbetstagare har bara rätt till semesterledighet under uppsägningstiden om den är utlagd eller beviljad sedan tidigare

Precis som du skriver så anger semesterlagen att arbetstagare i Sverige har rätt till 25 dagars betald semester under perioden juni-augusti, varje arbetat år (4 § och 12 § semesterlagen).

När du blir uppsagd har du dock bara rätt att få ut semesterledighet under uppsägningstiden om den redan är utlagd eller beviljad sedan tidigare. Om semester inte är beviljad har du inte någon rätt enligt lag att ta ut semester under uppsägningstiden, under förutsättning att inte arbetsgivaren går med på det i efterhand.

Om uppsägningstiden däremot skulle omfatta hela perioden juni-augusti, skulle du ha rätt att vara ledig denna period minst fyra veckor i följd. I annat fall finns det ingen rätt för en arbetstagare att ta semesterledigt under uppsägningstiden (12 § semesterlagen).

Även fast du inte har rätt att ta ut semesterledighet under uppsägningstiden så har du rätt att få semesterersättning i stället för den ledighet du inte tidigare tagit ut. Detta ska ske senast en månad efter att anställningen upphört (28 § och 30 § semesterlagen).

Sammanfattning

Du har inte rätt till semesterledighet under din uppsägningstid eftersom den inte sedan tidigare är beviljad eller utlagd under denna period. En sådan rätt hade funnits om din uppsägningstid skulle omfattat hela perioden juni-augusti. Däremot kan din arbetsgivare bevilja detta i efterhand. Min rekommendation är därför att du försöker komma överens med din arbetsgivare om semesterledigheten.

Om din arbetsgivare inte låter dig ta ut din semesterledighet innan din uppsägning, har du i stället rätt till semesterersättning och får då ledigheten utbetalda i pengar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig ändå!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare