Har jag rätt till semester i samband med sjukskrivning?

Hej

jag har varit helt sjukskriven fom 2018-01-04 tom 20180930 hur många semesterdagar har jag rätt till under sjukskrivningen

Jag är anställd sedan 14 år

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i semesterlagen.

Din sjukskrivning påverkar inte antalet semesterdagar som du har rätt att ta ut. Du får alltså ta ut lika många semesterdagar som om du hade varit frisk och arbetat som vanligt. Dock kan din sjukskrivning påverka din rätt till lön under semestern.

Vid sjukdom är 180 dagars sjukskrivning per intjänandeår semsterlönegrundande. Vid godkänd arbetsskada är alla dagars sjukskrivning semsterlönegrundande. Frånvaron är dock inte längre semsterlönegrundande om den anställde varit frånvarande (helt eller delvis) under ett helt intjänandeår, 17 § semesterlagen. Varje intjänandeår startar den 1 april och slutar den 31 mars påföljande år, 3 § semesterlagen.

Om du är sjukskriven på grund av sjukdom får du alltså tillgodoräkna dig alla dagars sjukskrivning från 4 januari 2018 till och med den 31 mars 2018 då det är färre än 180 dagar. Du får också tillgodoräkna dig alla dagars sjukskrivning från 1 april 2018 till och med 30 september 2018 då även det är färre än 180 dagar. Du får alltså tillgodoräkna dig samtliga dagars sjukskrivning. Detsamma gäller vid godkänd arbetsskada.

Sammanfattningsvis kommer alltså din sjukskrivning varken påverka antalet semesterdagar du har rätt att ta ut eller din rätt till lön under semestern.

Hoppas du fått svar på din fråga och ha en fortsatt bra dag!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare