FrågaARBETSRÄTTRast 25/10/2018

Har jag rätt till rast även om min arbetsplats inte är bunden av kollektivavtal?

Hej! Jag jobbar i butik där vi ofta står själva hela dagarna. Det innebär dagar från 9:30-19:30 där man inte har möjlighet att lämna arbetsplatsen i ens 5 minuter, förutom om man måste på toaletten och får låsa butiken och skynda sig tillbaka. Jag har ingen schemalagd rast, men har möjlighet att sätta mig ner och äta. Men när jag äter är butiken obevakad och så fort någon kommer in måste jag avbryta lunchen för att gå ut till kunden. Det leder till att jag oftast inte får sitta ner och äta i mer än 5 minuter och stressar i mig maten. Jag undrar om det är okej av min arbetsgivare att göra så? Vi är ej bundna av kollektivavtal...

Lawline svarar

Hejsan, tack för din fråga till Lawline!

Jag förstår att din situation är jobbig och ska försöka hjälpa dig med vad du har för grund att stå på juridiskt. Din fråga är uppdelad i två delar juridiskt, den första är arbetsmiljön som regleras i arbetsmiljölagen (AML) och den andra är arbetstiden som är reglerad i arbetstidslagen (ATL).

Arbetsmiljön är inte godkänd

Så som du beskriver det i din fråga låter det som att din arbetsmiljö är stressig och att du inte har möjlighet att slappna av under exempelvis raster. Arbetsmiljölagen säger att arbetsmiljön ska vara "tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och att arbetsinnehållet ska utformas så att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa" (AML 2 kap 1 § 1+4 st).

Jag tycker att hur du beskriver din arbetsmiljö strider mot arbetsmiljölagen eftersom du jobbar långa pass och inte har möjlighet att helt koppla bort från arbetet under raster. Det låter även på din beskrivning av arbetsplatsen som att du inte mår bra under den stressens om är.

Arbetstiden: du har rätt till rast eller måltidsuppehåll.

Rast:

Med rast menas ett avbrott från arbetet som du inte är skyldig att vara kvar på din arbetsplats under (ATL 15 § 1 st). I arbetstidslagen står det att en arbetstagare inte får arbeta mer än fem timmar i följd utan en rast (ATL 15 § 3 st). Du har rätt till minst en rast enligt arbetstidslagen då du har arbetspass som är 10 timmar långa.

Antalet raster, dess längd och när dom schemaläggs ska vara "tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena" (ATL 15 § 3 st). Det är alltså inte bestämt i lag antalet raster och hur långa de ska vara.

Måltidsuppehåll

Raster har möjlighet att bytas mot måltidsuppehåll om det är nödvändigt eller det har skett något oförutsägbart som arbetsgivaren inte kände till (ATL 16 §). Att en rast byts mot måltidsuppehåll innebär att du ska ha tid att äta men att du fortfarande är skyldig att vara på arbetet. Till skillnad från rast har du rätt till lön under måltidsuppehåll.

Det finns ingen vägledning i hur man ska tolka att det är okej med "måltidsuppehåll om det är nödvändigt". Så som jag har förstått det är "nödvändigheten" framförallt skriven med tanke på de som jobbar inom vården och kan behöva springa på larm eller liknande. Därför tror jag inte att din situation ses som "nödvändig" i den mån att du inte ska få rast. Viktigt att veta är att även om man har måltidsuppehåll ska det finnas en avsatt tid för dig att hinna äta men du ska vara tillgänglig att arbeta under den tiden.

Sammanfattning

- Din arbetsmiljö låter inte godkänd då jag förstår det som att den medför framförallt psykiska påfrestningar som kan påverka din hälsa.

- Du har rätt till minst en rast enligt arbetstidslagen då du har arbetspass som är 10 timmar långa. Dock kan det vara okej med måltidsuppehåll istället för rast men då ska du få lön.

Råd

Din situation låter ohållbar och mentalt jobbig för dig. För det första tycker jag att du ska kolla ditt anställningsavtal och se om det står något om raster eller måltidsuppehåll där. Bra att veta är att lagen är det minsta skyddet du som arbetstagande kan få och går därför inte att förhandla bort utanför kollektivavtal genom anställningsavtal (lagen om anställningsskydd 2 § 2 st).

Därefter skulle jag råda dig att prata med din arbetsgivare och berätta att din situation inte är hållbar och att du inte mår bra på jobbet. Du har lagen på din sida och bra att veta är att din arbetsgivare inte har rätt att säga upp dig bara för att du tar upp detta (se lagen som anställningsskydd 18 §).

Eftersom din arbetsplats inte är bunden av kollektivavtal kan det vara svårt få hjälp av ett fackförbund. Det finns en del fackförbund som hjälper arbetstagare även om din arbetsplats inte är bunden av kollektivavtal men du måste vara medlem i dessa fackförbund. Jag länkar några som du kan kolla med om de erbjuder hjälp. (UNIONEN, HANDELS)

Det finns såklart möjlighet att anmäla din arbetsgivare till arbetsmiljöverket. Jag rekommenderar dock att försöka lösa situationen på annat sätt om det är möjligt då en anmälan skulle kunna leda till en civilrättslig tvist och det kan mynna ut i stora kostnader för dig om det går till domstol.

Sist men absolut inte minst: var rädd om dig själv! Din hälsa, både psykiska och fysiska, är viktig och det är ofta beroende av jobbsituationen.

Hoppas du känner att du fått lite hjälp kring hur de juridiska reglerna ser ut, annars får du gärna skriva en ny fråga.

Lycka till!

Karin EkströmRådgivare