FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp04/02/2018

Har jag rätt till offentlig försvarare?

170317 kört rattfull i sömnen. Bakomliggande orsak är akut sjukdom i form av Giftstruma som lett till stora sömnsvårigheter bla inte sovit på 70 timmar och som triggade igång min sömnbrist. På kvällen 170317 druckit 4 st folköl, kl 23:30 tagit 1 st Zolpidem o minns inget därefter förrän jag kört av vägen. Blåste 0,4, av polisen angetts som rattfylleri/vårdslöshet. Fått avslag om offentlig försvarare. Nu har åklagaren lämnat en stämningsansökan om grovt rattfylleri som ju är ett artbrott o som ger fängelse i upptill 2 år. Kan jag nu ha rätt till offentlig försvarare? Hur går jag till väga? Kommer själv för min del begära att min behandlande läkare hörs som sakkunnig läkare samt att personer som har personlig erfarenhet av min somnambulism ska höras. Känns märkligt om jag själv i rätten ska agera som någon sorts försvarare för mig själv och ställa frågor till dem som jag åberopar till vittnesförhör.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätten till offentlig försvarare regleras i 21 kap 3a § Rättegångsbalken. Där räknas det upp olika grunder som kan ge en person rätt till en offentlig försvarare. Till att börja med har du rätt till offentlig försvarare om du är anhållen eller häktad misstänkt för ett brott och samtidigt begär en offentlig försvarare. Vad jag förstår är du varken anhållen eller häktad i detta fall, och har därför inte rätt till offentlig försvarare på den grunden. En annan grund som kan ge rätt till offentlig försvarare är om det brott som du är misstänkt för har en straffskala där lägsta straffet är fängelse sex månader och du samtidigt begär en offentlig försvarare. Det aktuella brottet ska alltså ha ett straffminimum på fängelse sex månader. Grovt rattfylleri uppfyller inte kravet på ett sådant straffminimum (se här) och du har därför inte rätt till en offentlig försvarare på den grunden.

Det finns tre andra grunder som talar för att offentlig försvarare ska utses oavsett om du begär det eller inte. Dessa grunder är:

om du är i behov av en försvarare med hänsyn till utredningen om brottet, om en försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom, eller om det finns särskilda skäl med hänsyn till dina personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Det är rätten som bedömer om du har rätt till en offentlig försvarare enligt någon av dessa tre sistnämnda grunder. Vid bedömningen tar rätten bl.a. hänsyn till målets karaktär (om det är ett enklare eller svårare mål), vad själva målet handlar om (om det exempelvis finns några komplicerade bevis- eller rättsfrågor) och vad du har för möjligheter till att själv föra din talan. Om du själv vill göra en ansökan om en offentlig försvarare behöver du inte iaktta några särskilda formkrav utan det räcker att du muntligen framställer din begäran till åklagaren eller rätten. Du kan då använda dig av de ovan nämnda grunderna för att motivera varför du är i behov av en offentlig försvarare. Rätten kommer då att pröva om du har rätt till en offentlig försvarare.

Du har alltid rätt att anlita en privat försvarare som kan hjälpa dig med försvaret, enligt 21 kap 3 § Rättegångsbalken. Detta är inget som rätten kan neka dig. Däremot kommer du själv få stå för kostnaderna för den privata försvararen, till skillnad från när du har en offentlig försvarare då staten står för kostnaderna.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare