Har jag rätt till OB-ersättning?

Hej!

Jag undrar en grej som jag behöver svar på det är så att jag jobbar med att köra paket hem till kunder och mina arbetstider är 16:30-23;00 är det möjligt att ens jobba dom tiderna utan ob är min fråga? Jag jobbar samt helger både lördagar och söndagar vilket är röda dagar utan ob?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till att ha rätt till OB-ersättning så ska det finnas reglerat i ditt kollektivavtal - jag rekommenderar dig därför att om din arbetsplats omfattas av ett kollektivavtal att se över om det finns något reglerad om rätt till OB-ersättning.

Om det inte finns reglerat i ditt kollektivavtal, eller du själv inte avtalat om rätten till OB-ersättning, har du tyvärr inte rätt till extra ersättning vid arbete på s.k. obekväma arbetstider (OB-ersättning).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline om det skulle vara något annat som du undrar över.

Med vänliga hälsningar,

Oliver SvenssonRådgivare