Har jag rätt till nödvärn utan att ha utsatts för fysiskt våld?

Hej! Jag undrar om jag har rätt att använda nödvärn även fast inget fysiskt våld har hänt, om jag kan anta att det är oundvikligt? T.ex.: En aggressiv man skriker och beter sig hotfullt mot någon, kommer väldigt nära inpå och knuffar väldigt löst. Det är uppenbart att det snart övergår i våld. Har jag rätt att fysiskt ta ner och hålla fast den bråkiga personen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att förklara vad nödvärn innebär för att sedan svara på ifall man får använda nödvärn utan att ha blivit utsatt för fysiskt våld. Längst ner kommer jag skriva ett kort sammanfattat svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om nördvärn blir brottsbalkens (BrB) 24 kap. tillämpligt.

Vad är nödvärn?

I BrB 24 kap. 1 § regleras nödvärn. Rätt till nödvärn föreligger mot:

1) ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

2) den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

3) den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

4) den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

En handling som begås i nödvärn kan dock utgöra ett brott ifall handlingen utifrån angreppets beskaffenhet och övriga omständigheter är oförsvarlig, se brottsbalken 24 kap. 1 §. Man har alltså rätt att försvara sig vid ett överhängande eller påbörjat angrepp men får inte passera gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt.

Får man använda nödvärn trots att man inte utsatts för fysiskt våld?

Om man har rätt till nödvärn avgörs från fall till fall och det beror alltid på de aktuella omständigheterna i det enskilda fallet. Svaret på din fråga är alltså ja man kan i vissa fall ha rätt att använda nödvärn utan att ha utsatts för fysiskt våld. Ifall det rör sig om ett överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom har man rätt till nödvärn. I ditt exempel skulle du alltså antagligen ha rätt att använda nödvärn, men sen hur långt den rätten sträcker sig, d.v.s. om du faktiskt har rätt att fysiskt ta ner och hålla fast personen är omöjligt för mig att svara på då det beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Svar: Ja du kan ha rätt att till nödvärn trots att du inte utsatts för fysiskt våld. Hur långt nödvärnsrätten sträcker sig i det enskilda fallet beror dock helt på de specifika omständigheterna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare