Har jag rätt till någon semester i sommar när jag börjar ett nytt jobb den 31 maj?

Jag är student, och tar examen 28 maj, 2021. Jag har fått jobb som börjar 31 maj. Jobbet är som forskningsassistent, och är alltså en visstidsanställning (heltid) på ett år (med möjlighet till förlängning).

Jag skulle vilja ha ca 3-4 veckors semester någon gång under juni till augusti. Har jag rätt till det, trots att jag då precis har börjat? Obetalda eller betalda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt semesterlagen (SemL) har du rätt till 25 dagars semester varje semesterår oavsett din anställningsform (4 § första stycket SemL). Med semesterår avses perioden den 1 april till och med den 31 mars. För att få semesterlön, dvs. betald semester, ska du ha arbetat hos arbetsgivaren föregående semesterår (4 § andra stycket SemL). När det kommer till förläggningen av din semester har du som huvudregel rätt att ta ut fyra veckor just mellan juni och augusti (12 § SemL). Avvikelser från detta är ovanligt men kan förekomma i kollektivavtal.

Eftersom du börjar ett nytt jobb den 31 maj och inte har arbetat föregående semesterår har du alltså endast rätt till fem veckors obetald semester, varav fyra av dessa får förläggas under sommaren. Vill du inte ta ut semester pga. att den är obetald så har du också rätt att avstå (8 § SemL). Du kan dock höra med din arbetsgivare om det finns någon möjlighet för dig att få s.k. förskottssemester. Det finns finns nämligen arbetsgivare som erbjuder semesterlön trots att du inte har hunnit tjäna in den.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare