FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2019

Har jag rätt till målsägandebiträde vid misshandel?

Hej!

Jag har en fråga angående en händelse jag var med om i mitt arbete som ordningsvakt.

under ett ingripande blev jag påhoppad av 3:e person som kom upp bakifrån och slet i min arm så pass mycket o kraftfullt att axeln blev skadad.... min fråga nu är den..... har jag rätt till ngn form av målsägarbiträde i samband med rättegång eller får jag nöja mig med åklagaren?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När har man rätt till målsägandebiträde?

Inledningsvis kan noteras att målsägandebiträde förordnas i tre olika fall. Målsägandebiträdet kan då utses redan i samband med först förhöret (se 1 § p.1-3 lag om målsägandebiträde). I ditt fall är fall nummer två (se punkt 2) aktuellt då axelskadan kan omfattas av bestämmelsen om misshandel i 3 kapitlet 5 § brottsbalken.

Rätten till målsägandebiträde förutsätter att målsägande har drabbats av brott där fängelse kan följa (se punkt 2). Misshandel av normalgraden kan leda till fängelse. I ditt fall kan skadan eventuellt bedömas som ringa misshandel (mindre allvarlig misshandel) som kan leda till böter eller fängelse i 6 månader.

Vad är skillnaden mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden?

Här är det svårt att exakt säga om det är fråga om ringa misshandel eller misshandel av normalgraden. Viss vägledning kan vi dock hitta i domstolspraxis då lagtext inte ger ledning för en sådan bedömning. I NJA 2017 s. 1129 ansåg Högsta domstolen att slag med öppen hand ofta utgör ringa misshandel.

Slutsats

Förutsatt att denna "3:e" personen kan dömas för misshandel till fängelse ska du ha rätt till målsägandebiträde. I praktiken är det vanligt med målsägandebiträde i misshandelsfall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma med flera frågor vid eventuella funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare