FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2018

Har jag rätt till ett anställningsbevis?

Hej

Jag jobbar på en restaurang och chefen vill inte ge mig anställningsbevis. Vad kan jag göra? Och vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som gäller mellan dig och arbetsgivaren är lagen om anställningsskydd (LAS). LAS är i regel tvingande, innebärande att det inte får avtalas om villkor som är sämre för dig än vad LAS stadgar (2 § andra stycket LAS). Det finns dock vissa bestämmelser som är semidispositiva, vilket betyder att de får avtalas bort av fackförening men inte självständigt mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Enligt LAS ska arbetsgivaren senast en månad efter att du börjat lämna skriftlig information till dig om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Arbetsgivaren är dock inte skyldig att utfärda sådant om anställningstiden är kortare än tre veckor. Informationen ska innehålla bland annat arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningstid, lön och vilket kollektivavtal som är tillämpligt (6 c § LAS). Om arbetsgivaren inte utfärdar anställningsbevis enligt ovan kan den bli skadeståndsskyldig (38 § LAS).

Min rekommendation är att du i första hand kontaktar din arbetsgivare och informerar vederbörande om skyldigheten att ge dig ett anställningsbevis och att det annars kan föreligga skadeståndsskyldighet. Hjälper inte det rekommenderar jag att du kontaktar eventuell fackförening du är medlem i. Är du inte medlem i fackförening måste du i annat fall själv väcka talan mot arbetsgivaren – för sådan eventuell talan är min rekommendation att du bokar tid med någon av våra jurister hos Lawline som kan titta närmre på ärendet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare