Har jag rätt till ersättning om mina 39 700 bilder försvinner?

Jag köpte en hårddisk från en etablerad husgeråds- och elektronikkedja. Gick hem och förde över lite drygt 39 700 bilder som jag sedan tog bort från min gamla hårddisk som var påväg att ge upp.

Efter enbart 4 timmar så slutade min nya disk att fungera varpå jag dagen efter ringer deras kundtjänst som säger att jag ska gå och lämna in hårddisken så att jag kan få hjälp att få tillbaka mina bilder som är i stort sett hela mitt liv.

Nu mailar de tillbaka och säger att de inte kan få tillbaka bilderna och att mina val är att

1. Få en ny disk

2. Få tillbaka pengarna som disken kostade

3. Få tillbaka en trasig disk.

Har jag ingen rätt alls till kompensation för att de har sålt mig en vara som på en dag gått sönder och tagit nästan 40 tusen bilder med sig??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka alternativ som finns för att få pengar som kompensation för de förlorade 39 700 bilderna. Jag utgår i mitt svar från att du är en konsument som köpt hårddisken för privat bruk, och att konsumentköplagen (KKöpL) gäller.

Fel på varan

Hårddisken du köpte slutade fungera. En hårddisk används i allmänhet för att lagring. En hårddisk som inte lagrar är därför felaktig (KKöpL 16 § 3 st.).

Följder vid fel på varan

När det är fel på varan har du blivit erbjuden att får du ställa krav på säljaren (KKöpL 22 §). Det säljaren erbjuder låter som omleverans (få en ny disk) och hävning av köpet (få tillbaka pengarna som disken kostade). Du har även rätt att kräva skadestånd (KKöpL 22 §).

Skadestånd

Du kan kräva skadestånd av säljaren (KKöpL 30 §). Du har förlorat bilderna. De betydde mycket för dig, men förlusten är ideell och inte ekonomisk. De har alltså affektionsvärde men inte ekonomiskt värde. Jag förutsätter här att du inte är professionell fotograf eller något liknande. Ideellt skadestånd är svårt att bevisa och svårt att få, eftersom det är upp till rätten att bestämma. Ideellt skadestånd kan man få till exempel om man har blivit utsatt för ett brott. Jag tror att det kommer vara svårt för dig att få rätt till skadestånd för dina bilder, även fast det kan vara en väldigt svår förlust.

Sammanfattning

Konsumenter har rätt att kräva skadestånd av säljaren, men i ditt fall gäller det snarare en ideell skada än en ekonomisk skada. Det är svårare att få igenom. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare