Har jag rätt till en advokat?

Jag har blivit utsatt för misshandel och olaga hot och polisanmält detta. I ett brev från Åklagarmyndigheten står det att åklagaren har åtalat gärningsmannen men beslutat att inte föra min skadeståndstalan eftersom beloppen som jag har begärt är för höga. Vidare står det att jag själv kan föra min skadeståndstalan.

Vad innebär detta i praktiken? Kommer jag inte att ha någon vid min sida under rättegången?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din situation och ska göra mitt bästa för att besvara din fråga.

I en rättegång går processen till på följande vis:
Åklagarens roll är att åtala den misstänkte för brottet denne har blivit anmäld för. Den misstänkte har rätt till en advokat som ska föra dennes talan, och målsägande (den som väcker talan, du i detta fall) har också rätt till en advokat/målsägandebiträde som ska föra dennes talan.

Om åklagaren inte vill åtala den misstänkte för skadeståndsbeloppet som du har yrkat på, kan du diskutera detta med din advokat/målsägandebiträde så att denne kan föra din talan och framföra dina önskemål gällande skadestånd.

Efter att samtliga parter har fört sin talan, är det upp till domaren och nämndemännen att ha ett strafföreläggande och bestämma en dom, som beroende på fallet kan ta upp till ett par veckor att få hem med posten.

För övrigt, eftersom du är målsägande i ett brottmål, så har du rätt till att bli tilldelad en advokat/målsägandebiträde av staten och behöver således inte betala några advokatkostnader eller rättegångskostnader.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare