Har jag rätt till bostadstillägg som pensionär?

Jag är pensionär! Bor i bostadsrätt har lån på,400000 har drygt 200000 på banken! Har jag rätt till bostadsbidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Du undrar om du har rätt till bostadsbidrag, men jag tror du syftar på bostadstillägg som pensionärer kan ansöka om. Bostadsbidrag söks nämligen av studenter eller barnfamiljer.

För att få bostadstillägg behöver vissa krav vara uppfyllda. Hur mycket pengar du har på banken eller om du bor i en bostadsrätt är omständigheter som inte är avgörande för bedömningen. Avgörande för bedömningen är däremot om din pension och andra inkomster anses vara runt 15 000 kronor efter skatt eller lägre samt om du exempelvis bor tillsammans med någon. För att kunna ansöka om tillägget ska du bo i Sverige, vara över 65 år och ta ut hela din allmänna pension.

Eftersom informationen i din fråga inte är tillräcklig för att jag ska kunna bedöma om du har rätt till bostadstillägget, vill jag hänvisa dig till pensionmyndighetens kalkyl där du själv kan fylla i uppgifterna som krävs för att räkna ut. Klicka här för att komma till kalkylen.

När du fyllt i kalkylen och om den bedömer att du har rätt till bostadstillägg behöver du göra en ansökan för att få det.

Jag hoppas du får svar på din fråga av kalkylen som jag länkade här ovan. Annars är du mer än välkommen att höra av dig igen så hjälper jag dig.

Önskar dig en trevlig kväll!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare