FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2018

Har jag rätt att se mina inbokade arbetspass i självservice-systemet i förväg?

Jag arbetar som timanställd inom äldreomsorgen. Ibland så bokar jag upp pass en månad i förväg men dessa syns inte i mitt självservice system, bara de pass som jag arbetat, ibland dröjjer det också innan de pass jag arbetat då de måste tillstyrkas av samordnaren.

Borde inte alla bokade pass läggas in och tillstyrkas direkt då jag bokar dom med tanke på ev sjukskrivning eller olycksfall på väg till arbetet..?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar varför du inte får se dina inbokade pass i förväg på din arbetsplats självservice-system. Jag ska börja med att beskriva de regler som finns kring hur arbetsgivaren får upp arbetstiden. Därefter skriver jag om förslag på hur du kan gå vidare.

När och var har du rätt att få reda på din arbetstid?

Det är som utgångspunkt arbetsgivaren som bestämmer hur arbetstiden planeras. Vissa regler som begränsar finns dock förstås. Regler om arbetstiden finns främst i arbetstidslagen. Andra begränsningar i arbetsgivarens rätt att själv lägga upp arbetstiden kan finnas i kollektivavtal som facket och arbetsgivaren har slutit. Eftersom att du arbetar inom äldreomsorgen är antagligen "ditt" fackförbund Kommunal (Svenska kommunalarbetareförbundet).

En anställd har har rätt att få reda på sin ordinarie arbetstid minst två veckor i förtid (arbetstidslagen 12§). Jag vet inte precis hur precis din anställning är uppbyggd, men så länge din arbetsgivare visar din ordinarie arbetstid (och eventuell jourtid) minst två veckor i förväg har de gjort vad som krävs av dem vad gäller när du har rätt att få reda på din arbetstid. Men det verkar inte vara det som du upplever som det främsta problemet här, utan ditt problem är snarare hur de presenterar arbetstiden.

Det finns inget som säger hur schemat ska visas enligt lag eller centralt kollektivavtal (i alla fall inte Kommunals centrala kollektivavtal med SKL). Det finns alltså inget som säger att de måste meddela dig genom något självservice-system. Du säger att du ibland bokar upp dig på ett pass upp till en månad innan passet, och jag antar att de då har ett separat system för schema. Det är alltså som utgångspunkt antagligen ett fullt acceptabelt sätt att visa schemat som de gör nu, genom ett separat schema-system eller liknande .

Självservice-systemet till för annat än schema?

Jag kan tänka mig att självservice-systemet finns främst för andra anledningar än att hålla koll på schemat. Det kan vara för att hålla koll på löne-utbetalningar eller andra uppgifter. Att de läggs in efteråt är kanske för att arbetsgivaren tycker att det är det bästa sättet utifrån det ändamålet. Det kanske är smidigare att allt läggs in efteråt, när arbetsgivaren vet hur du har faktiskt arbetat (om du jobbat övertid eller liknande) eller ifall du blivit sjukskriven med mera under dagen.

Prata med ditt fackförbund eller arbetsgivaren

Ett tips är att du kan höra av dig till det fackförbundet som finns på din arbetsplats. Fackförbundet du ska höra av dig till i så fall är som sagt antagligen Kommunal. Om det är ett problem eller en fråga som många anställda tycker finns, kan facket också försöka ta upp det till förhandling eller liknande med arbetsgivaren. Om inte kan de i alla fall antagligen förklara vad som gäller eller hur självservice-systemet fungerar. Du kanske får mer långtgående hjälp om du är medlem i Kommunal än om du inte är det, men det kan ändå vara värt att höra av sig.

Du kan också prata med arbetsgivaren, de kanske inte har uppfattat att de anställda tycker att deras sätt att hantera självservice-systemet är ett problem. De kanske tillslut delar din uppfattning att det vore smidigare att rapportera in direkt, med anledning av eventuell sjukskrivning eller olycksfall. I annat fall borde de precis som facket i alla fall kunna förklara hur deras självservice fungerar och/eller varför de lägger upp systemet som de gör. Är det en större arbetsplats (till exempel en kommun) kan det vara svårt att tala med "arbetsgivaren" eller någon högre chef, och då kanske en administratör är mer lämplig att prata med. Eftersom att det kanske kan vara svårt att få gehör som ensam anställd inom en stor organisation kanske facket är lämpligare i så fall, då de kan föra flera medlemmars talan. Är det en mindre organisation kanske det är lättare att bara knacka på chefens kontor och fråga.

Hoppas du fått svar på dina frågor! Annars är du välkommen att ställa en ny fråga om du vill veta mer.

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare