Har jag rätt att häva köpet vid återkommande fel?

Hej, i januari 2020 beställde jag en soffa och upptäckte ganska snabbt att armstödet var trasigt och då fick vi ett nytt armstöd som vi fick montera på. Nu i januari 2022 gick soffan helt sönder på exakt samma ställe vid armstödet. Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka då det vart ett återkommande fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har köpt soffan i egenskap av konsument från en näringsidkare. Det innebär att konsumentköplagens (KKL) bestämmelser blir tillämpliga. Lagen är i huvudsak tvingande till konsumentens förmån, vilket innebär att säljaren endast får ge dig bättre rätt än vad som står i lagen (3 § KKL).

Rätt till hävning (pengarna tillbaka)

Om en vara är felaktig har köparen rätt att kräva hävning, dvs. att få pengarna tillbaka (22 § KKL). Om kräver hävning har säljaren trots det en rätt till att avhjälpa felet eller att leverera en ny identisk vara, under förutsättning att hen erbjuder sig att göra detta och att åtgärden sker inom skälig tid därefter samt utan kostnad eller väsentlig olägenhet för säljaren (27 § 1 st KKL). Av frågan framgår att säljaren redan har avhjälpt felet en gång tidigare. Att säljaren har misslyckats med sitt första avhjälpandeförsök medför dock inte per automatik att ett ytterligare avhjälpandeförsök innebär en väsentlig olägenhet för köparen. Enligt förarbetena till konsumentköplagen anges dock att konsumenten normalt bör kunna vägra att gå med på mer än två avhjälpandeförsök, innebärandes att konsumenten därefter har rätt till hävning om förutsättningarna för det är uppfyllda. Denna utgångspunkt är dock inte huggen i sten, utan en bedömning i det enskilda fallet ska göras, vilket kan innebära att det tidigare försöket till avhjälpning kan spela en roll i din situation.

En förutsättning för att hävning ska kunna ske är vidare att felet har en väsentlig betydelse för konsumenten (29 § KKL). Att armstödet på soffan går sönder medför att felet är väsentligt för dig och du har därför som utgångspunkt en rätt att häva köpet. Detta kan dock försvåras av att säljaren har en rätt att leverera en ny eller att avhjälpa felet på soffan, men viktigt att komma ihåg är att säljaren inte behöver utnyttja denna möjlighet utan det är helt möjligt att säljaren i stället väljer att ge pengarna tillbaka. Konsumentköplagens regler om reklamation måste också beaktas, se nedan (du kan skippa denna del om du redan är bekant med konsumentköplagens regler om reklamation).

Reklamation

Konsumenten måste reklamera felet till säljaren inom skälig tid från det att han upptäckte eller borde ha upptäckt felet, men meddelande som lämnas inom två månader efter det att konsumenten har märkt felet ska alltid anses ha lämnats inom skälig tid. Rätten att åberopa felet går dock förlorad efter tre år från inköpstillfället (23 § KKL). Eftersom det endast har gått två år från det att du köpare soffan är detta inte ett problem i ditt fall. I vissa fall lämnar säljaren en garanti där hen åtar sig att stå för fel som visar sig inom en viss tid, exempelvis ett år. Jag vill anmärka att reklamationsrätten inte påverkas av en sådan eventuell garanti. I avsaknad av en garanti är det dock du som har bevisbördan för att felet är ursprungligt och att det alltså fanns vid avlämnandet (dvs. inte har uppstått som följd av t ex din användning). För dig gäller det alltså att argumentera för att felet är ursprungligt.

Slutsats

Jag råder dig att kontakta säljaren och berätta att du vill häva köpet, det är mycket möjligt att säljaren går med på det, även om säljaren som utgångspunkt har en rätt till att avhjälpa felet eller leverera en ny soffa.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare