Har jag rätt att häva köpet av min bäddsoffa efter flera fel?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du har rätt att häva köpet av bäddsoffan eftersom du fått reklamera flera olika fel.
Du har rätt till en ny soffa
Eftersom du är konsument har du rätt att välja mellan avhjälpande av felet, i det här fallet en ny dyna, och omleverans av en ny soffa (konsumentköplagen 5 kap. 4 §). Det kan vara så att du fått ett måndagsexemplar och det kan vara smart att begära en helt ny soffa. Säljaren ansvarar för alla kostnader och praktiska bestyr som följer av omleveransen eller avhjälpandet (konsumentköplagen 5 kap. 6 §).
Du har inte rätt att häva köpet än
Du har inte rätt att häva köpet om felen kan lösas genom avhjälpande eller omleverans (konsumentköplagen 5 kap. 5 §). Om felet kvarstår efter omleverans eller avhjälpande har du rätt till prisavdrag som svarar mot felet eller hävning av köpet (konsumentköplagen 5 kap. 8 §).
Jag hoppas du fått svar på dina frågor!
Vänliga Hälsningar,