Har jag rätt att få veta varför besök- och telefontillstånd till anstalt nekats?

Hej, jag har en vän som sitter frihetsberövad på en klass 2 anstalt(grov kvinnofridskränkning). Han har nu blivit nekad kontakt(telefon, besök) med mig och de uppger att det är sekretessbelagda skäl. Vi har haft både telefon och besökskontakt innan, då han suttit häktad under 7 månader på olika häkten. Jag har ringt anstalten men de hänvisar endast till att den intagne har beslutet och i detta står då sekretess endast. Jag har inte ändrat något under denna tid- samma telefonnummer, inget brottsligt, inte ens en parkeringsböter. Jag finns ej med i något brottsregister eller misstankeregister, jag innehar även flertalet vapenlicenser(vilket jag tycker påvisar att jag är en laglydig samhällsmedborgare). Kan jag på något sätt/har jag rätt att få reda på vad denna sekretess grundas av-är sekretessen endast riktad till den frihetsberövade eller mot mig som närstående med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För den som är intagen i kriminalvårdsanstalt finns regler i fängelselagen (FÄL) och fängelseförordningen (FÄF). Kriminalvården har i enlighet med fängelselagen delegerats att ta fram riktlinjer för verkställighet av lagen (15 kap. 5 § FÄL). Dessa riktlinjer finns att läsa i KVFS 2011:1 FARK Fängelse (FARK Fängelse). FARK Fängelse är uppbyggd genom att den kompletterar fängelselagen, dels i form av föreskrifter, dels i form av allmänna råd till reglerna.

Det krävs samtycke för att ta emot besök och telefonsamtal

Den intagne får ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske (7 kap. 1 § FÄL). Likaledes får den intagne stå i förbindelse med annan person genom t.ex. telefon (7 kap. 4 § FÄL). För att ta emot besök eller stå i kontakt via telefon krävs att den kontakten ska has med ger sitt samtycke (7 kap. 26 § FARK Fängelse).

Detta innebär att du måste ge ditt samtycke till kontakt, men att det är din vän som är intagen i kriminalvårdsanstalt som måste ansöka om besök- och telefontillstånd.

Du är inte part och har inte rätt att få reda på vad sekretessen avser

Ett beslut som går den som ansökt emot kan överklagas. Vid överklagan gäller dels reglerna i fängelselagen, dels reglerna i förvaltningslagen (FL). Förvaltningslagen är subsidiär vilket betyder att den ska tillämpas om det inte finns bestämmelser som stadgar annat i speciallag. Så är det t.ex. med överklagandereglerna, ordningen är annorlunda i fängelselagen än i förvaltningslagen varför det är speciallagens bestämmelser som ska tillämpas.

Enligt fängelselagen kan ett avslag på besök- eller telefontillstånd överklagas av den beslutet angår. Överklagan ska ske till förvaltningsrätten. Innan beslutet sänds för överklagan till förvaltningsrätten ska det omprövas av Kriminalvården (14 kap. 1-2 § FÄL). Eftersom det är din vän som har ansökt om besök- och telefontillstånd är det han som måste överklaga beslutet. Du har inte ansökt om tillståndet (du har bara lämnat samtycke), du kan inte ansöka om tillståndet och därmed är du inte part i målet och kan heller inte överklaga det.

Det finns i fängelselagen ingen bestämmelse om partsinsyn varför reglerna i förvaltningslagen är tillämplig. Partsinsyn innebär att den som är part i ett ärende har rätt att ta del av allt material som har tillförts ärendet. Rätten kan dock begränsas med stöd av 10 kap. 3 § Offentlighet- och sekretesslagen, OSL (10 § FL). Begränsningen innebär att material inte får lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs (10 kap. 3 § OSL). Enligt Kriminalvårdens interna dokument, Handbok om besök och elektronisk kommunikation i anstalt och häkte, är uppgift om att en person den intagne vill ha kontakt med finns i misstanke- eller brottsregister normalt inte av sådan synnerlig vikt att uppgiften inte får lämnas ut. Precis som du skriver i din fråga är således anledning till avslaget inte att du finns med i dessa register, det borde redovisats.

Mitt råd till dig/er är att din vän först och främst begär en omprövning av ärendet hos Kriminalvården. Avslaget till besök- och telefontillstånd är beslutat av den lokala anstalten. En omprövning görs i regel av Kriminalvårdens regionskontor, vilket kan ha en annan syn på saken. Får han avslag på omprövningen kan han överklaga det till förvaltningsrätten. I sin överklagan kan han begära partsinsyn för att få reda på vad sekretessen avser. Det kommer då beslutas om han som part ska få insyn i vad uppgifterna avser eller om de med stöd av OSL ska vara fortsatt sekretessbelagda.

Eftersom att du inte är part i ärendet kan inte du överklaga beslutet, det måste göras av din vän. Även om han inte skulle få partsinsyn i vad sekretessen avser kommer domstolen att ta del av uppgifterna. Det finns därmed en möjlighet att domstolen har en annan syn på saken än Kriminalvården och ändrar beslutet till er fördel.

Skulle ni inte få beslutet ändrat efter en överklagan är min rekommendation att din vän ansöker om övervakade besök- eller telefonsamtal till dig. Beroende på varför han nekats att ha kontakt med dig kan sådana godkännas. Framförallt om du är närstående. Det brukar dessutom finnas en möjlighet att efter ett visst antal bevakade besök som fallit väl ut återigen ansöka om obevakade sådana.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare