Har jag rätt att få lön utifrån garanterad sysselsättningsgrad, trots att jag inte blivit erbjuden arbete för alla mina avtalade timmar?

Hej!

Jag jobbar som personlig assistent på företag X och vi har kollektivavtal.

Det står "garanterad sysselsättningsgrad 36 timmar/vecka" i mitt avtal men vissa veckor jobbar jag mkt mindre än 36 timmar/vecka pga att kunden behöver icke.

Så jag undrar, hur funkar det egentligen med garanterad sysselsättningsgrad? Har jag rätt att få ersättning till 36 timmar/vecka oavsett om jag har jobbat dessa veckor eller icke?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag får först och främst be om ursäkt att ditt svar har fått dröja något, men jag hoppas att jag kan hjälpa dig nu istället.

Svaret på din fråga är beroende av vad som står i ditt kollektivavtal vilket jag tyvärr inte har tillgång till. Som utgångspunkt gäller vad som har avtalat mellan dig och arbetsgivaren, det vill säga att du har en garanterad sysselsättningsgrad på 36 timmar per vecka enligt ditt avtal och därmed har rätt till lön för detta. Kollektivavtalet på arbetsplatsen kan dock fylla ut vad som står i ditt personliga anställningsavtal. Tillexempelvis kan kollektivavtalet ange att dessa timmar ska utgöra ett genomsnitt över ett visst antal veckor.

Min rekommendation är därför att först kolla upp om något särskilt anges i kollektivavtalet gällande sysselsättningsgrad. Om inget anges där har du som utgångspunkt rätt att få ersättning för de avtalade timmarna även om din arbetsgivare inte har möjlighet att ge dig arbete för alla 36 timmar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare