Har jag rätt att anmäla och häva ett köp när ett företag är försent med en produkt?
Beställt nya köksluckor i februari från ett företag som heter UF. Dom tog 100% förskottsbetalning via bankgiro. Utlovad leverans var 8-10 veckor. Fick bekräftat leverans under vecks 25 och sen har det bara skjutas fram och nu är det vecka 29. Företaget svarar inte i telefon och svarar knappt på mail. Fler av deras kunder har väntat i månader på luckor och jag är osäker på om de ens dyker upp. Det har gått så lång tid nu att jag har bett om annullering och full återbetalning då jag inte får luckorna i tid till min inplanerade renovering. De har inte bemött detta mail. Har jag rätt att anmäla för utebliven leverans?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Din fråga regleras i konsumentköplagen
Vilka bestämmelser bli tillgängliga i ditt fall?
I ditt fall framgår det att du inte kommer få luckorna enligt den avtalade tiden så till den grad att du inte får luckorna till den planerade renovering. Det gör att det går att gör bedömning att det således föreligger dröjsmål från företaget eftersom luckorna inte levererats i rätt tid enligt ert avtal och detta beror inte på dig som konsument (3 kapitlet 1§ KKL). Eftersom så företaget befinner sig i dröjsmål har du rätt att häva om företaget befinner sig i väsentligt dröjsmål eller om du meddelat att avlämnade senast en viss dag är avgörande för att ni ska ingå avtalet (3 kapitlet 5§ KKL). Av din fråga framgår det att det är ett sådant dröjsmål att du inte hinner få dem i tid för en renovering vilket kan bedömas som väsentligt dröjsmål enligt nämnda lagrum.
Vad innebär bestämmelserna för dig?
I ditt fall innebär bestämmelserna så att om du inte får ett bemötande och återbetalning som du först vill ha har du rätt att anmäla för att företaget inte häver ditt köp trots att du har begärt det.
Rekommendationer
Så som jag har förstått din situation är att du har hävt ditt köp och av de omständigheter jag har fått framgår det att du bör ha rätt att göra det. Det är i ditt fall inte aktuellt med att kräva fullgörande eftersom det inte är möjligt att få luckorna i tid men jag vill ändå påpeka att du har den rätten (3 kap. 4§ KKL).
Vidare framgår det av omständigheterna att du meddelat om att du vill häva i god tid vilket gör att hävandet bör gå igenom. Du nämner att det är svårt att få kontakt med företaget men jag rekommenderar först att försöka göra det igen eftersom det är en enklare process än en anmälan. En anmälan är dock fullt möjlig att göra ifall du vill det eftersom vad jag kan tolka av omständigheterna har du lagen på din sida.
Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!
Med vänliga hälsningar,