Har jag öppet köp om en butiksanställd lovar mig det?

Hej! Om en anställd i en butik lovar mig muntligt att jag ska få öppet köp men det sedan visar sig att butiken inte erbjuder det, har jag rätt till öppet köp ändå?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar om säljaren är skyldig att erbjuda dig öppet köp till följd av ett muntligt löfte från ett butiksbiträde. Jag vill även tydliggöra att det inte finns någon skyldighet för butiker att erbjuda öppet köp enligt konsumentköplagen.

Juridisk bedömning

Din situation behandlas i avtalslagen (AvtL), som bland annat reglerar i vilken mån butiksbiträden får utge löften i sin tjänst. På juridiska kallas detta för en fullmakt, som är begränsad till behörigheter och befogenheter. Avtalslagen är applicerbar på alla sorters avtal, även mellan företag och privatpersoner.

Anställda i butiker har ställningsfullmakter (10 § andra stycket AvtL) som främst utgör en behörighet att sälja produkter, men även att behandla vissa andra kundtjänster. Exempel på andra kundtjänster kan vara reklamationer. Med det i beaktning kan man alltså resonera åt båda hållen. En anställd i butiken kan anses ha behörighet att behandla bland annat frågor om öppet köp. Samtidigt kan det också framstå som aningen motstridigt att hävda det i detta fall, med tanke på att chefen har skapat en policy som inte erbjuder öppet köp. Det blir dock mindre relevant att göra denna bedömning för din situation.

Av 11 § första stycket AvtL framgår att alla avtal (och avtalsvillkor) som fullmäktige (butiksbiträdet) ingått är giltiga så länge tredje man (du) var i god tro. Du var i god tro förutsatt att du inte visste eller inte borde vetat att butiksbiträdet lovade saker som denne inte bestämde över.

Åtgärder

Så, vad du kan göra i praktiken? Jag råder dig att gå tillbaka till butiken, förklara läget så som jag gjort, och be dem leva upp till sitt löfte. Det spelar ingen roll om butiksbiträdet lovade saker som den personen inte bestämde över. Jag vågar hävda att det inte är orimligt av dig att tro att den anställde fick bestämma över en sådan sak. Svårigheten ligger givetvis i att bevisa detta, med tanke på att det var muntligt. Du kanske kan få be att identifiera personen du pratade med, och be dem få bekräftat att hen lovade dig detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare