FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt24/02/2020

Har jag blivit utsatt för diskriminering om jag nekas studentrabatt på grund av min ålder?

Hej!

Jag är student och sökte medlemskap hos Sats, men nekades studentrabatt med anledning av att jag är äldre än 30 år. Är inte det åldersdiskriminering? Jag studerar på heltid och har intyg att uppvisa för det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp svaret på din fråga i två delar. Första delen förklarar varför det är som hänt är en diskriminering. Den andra delen förklarar varför det är förbjudet för företaget att diskriminera.

Du har utsatts för en diskriminering

Regler om diskriminering finns i diskrimineringslagen. Du har behandlats sämre än andra studenter i samma situation eftersom du blivit nekad studentrabatt. Det är en diskriminering i lagens mening eftersom behandlingen har samband med din ålder (4 § diskrimineringslagen).

Det är förbjudet för företaget att diskriminera

Företaget tillhandahåller en tjänst eftersom det är ett gym. Tjänsten tillhandahålls som en verksamhet och därför är det förbjudet för företaget att diskriminera någon (12 § diskrimineringslagen).

Sammanfattning

Du har utsatts för en diskriminering eftersom du som är student blivit nekad studentrabatt på grund av din ålder. Det är förbjudet för företaget att diskriminera dig på det sättet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Evelina TanskanenRådgivare