Har inneboende rätt till 3 månaders uppsägningstid?

Hej! Jag är inneboende hos ett äldre par som från ingenstans bestämt sig att flytta. Jag har då på egen hand fixat ett nytt boende eftersom jag mer eller mindre blivit utslängd. Hur blir det då med uppsägningstiden? Gäller 3 månader eller bryts kontraktet direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du veta om du som inneboende har rätt till tre månaders uppsägningstid eller om du måste flytta direkt.

Uppsägningstid för en inneboende

Av din fråga framstår det som om att ni inte har avtalat om någon hyrestid. Därav kommer jag förklara vad som gäller när hyresavtal träffas på obestämd tid och gäller tillsvidare för en inneboende.

Ett hyresavtal på obestämd tid kan sägas upp för att upphöra att gälla tidigast vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, 12 kapitlet 4 § p. 1 Jordabalken (1970:994) (JB). För att förtydliga så innebär det att om du säger upp hyresavtalet den 9 november 2020 kommer hyresavtalet upphöra att gälla den 28 februari 2021. Dessa regler är minimiregler och det går inte att avtala om sämre villkor för hyresgästen.

Det innebär att du som inneboende har rätt till minst tre månaders uppsägningstid. Under uppsägningstiden har du rätt att bo kvar i bostaden, 12 kapitlet 4 § p. 1 JB. Om det är så att du vill flytta direkt eftersom du fixat ett nytt boende har din hyresvärd däremot också rätt till minst tre månaders uppsägningstid från ditt håll, 12 kapitlet 5 § 1 st JB. Det innebär att om du vill säga upp hyresavtalet har hyresvärden i alla fall rätt till tre månadshyror från det att du sagt upp avtalet även om du vill flytta.

Värt att nämna är även att enligt 12 kapitlet 45 § JB har inte du som är inneboende något besittningsskydd. Du kan alltså inte kräva förlängning av hyresavtalet utan det är enbart minst tre månader uppsägning som gäller i ditt fall.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare