Har gåva företräde framför äktenskapsförord?

Jag och min fru är gifta, vi skrev ett äktenskapsförord som säger att, allt som vi ägde då vi gifte oss är vår separata egen egendom. Allt som vi anskaffar efter giftermålet blir gemensam egendom.

Fråga; Jag vill ge min fru i en gåva 25% av min fastighet, och skriver därmed ett gåvobrev till skatteverket som sedermera skickas till inskrivningsmyndigheten.

Äktenskapsförordet,, gäller det över Giftorätten? så om vi separera eller jag dör så är det 25% min fru får, och inte Giftorätten går in och tar över?

Är det viktigt att jag förtydligar i gåvobrevet att äktenskapsförordet ska gälla över giftorätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du vill ge din fru en gåva kan du, precis som du säger, skriva ett gåvobrev.

Om du i detta gåvobrev uttrycker att fastigheten ska vara din frus enskilda egendom kommer detta att ha företräde framför det äktenskapsförord som ni upprättade i samband med att ni gifte er. Notera dock att gåvan måste registreras i enlighet 8 kap 1 § + 16 kap 2 § äktenskapsbalken.

Det skadar såklart inte att vara extra tydlig och skriva att gåvobrevet ska ha företräde framför äktenskapsförordet, men det är egentligen inte nödvändigt, då utfallet kommer bli det samma.

Notera att det inte finns några regler om hur ett gåvobrev ska upprättas, men det är alltid bra att låta det bevittnas och undertecknas. Glöm inte heller att vara tydlig med att ange vilken fastighet som avses.

(Ett annat alternativ är att ändra äktenskapsförordet och däri tillägga att 25 % av fastigheten ska tillfalla din fru. Förfarandet ska då gå till på samma sätt och registreras likt jag beskrivit ovan.)

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare