Har företag rätt till ångerrätt vid avtal ingått på distans?

Förra veckan blev jag uppringd av ett företag som ville hjälpa mig att optimera min hemsida. Jag ingick ett muntligt avtal men känner nu att jag ångrar mig. Finns det någon möjlighet att ta sig ur avtalet? Har läst lite på nätet och hittar att lagen har justerats, men gäller det bara för försäljning av abonnemang?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ångerrätten vid telefonavtal stadgas i distansavtalslagen (2 kap. 10 §). Rätten gäller bara konsumenter.

Om du har en enskild firma, och företaget du träffade avtalet med är med i Telekområdgivarna, har du dock samma ångerrätt. Denna ångerrätt gäller i 14 dagar.

Om du har ett annat typ av företag än en enskild firma, eller om företaget inte är med i Telekområdgivarna, har du tyvärr ingen ångerrätt.

Svaret skiljer sig alltså åt beroende på vilken typ av företag du har.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare