Har fått fel storlek på en vara som jag har beställt, vad ska jag göra?

Hej. Jag beställde en grimma till häst på ett företag på sociala medier. Jag hade beställt i storlek Cob. Jag fick en storlek mindre dvs pony. Sånt kan hända men när jag kontaktar köparen går det inte att få tag I henne så jag får söka reda på andra sätt. När hon till slut svarar är hon jättenonchalant. Jag ber om en retursedel för att byta grimman. Hon ska återkomma när hon letat reda på rätt storlek. Jag hör inget på några dagar och skriver igen. När jag till en början är trevlig och ber om återkoppling får jag tvetydiga och mycket nonchalanta svar tillbaka. Jag tappar tålamodet och säger att detta inte är ok! Hon börjar bli otrevlig tillbaka och skriver att om hon hade nöjda kunder så skulle hon ha lättare för att sköta sina göromål... Detta är nu snart 3 veckor sedan och jag har fortfarande inte fått någon retursedel. Hon säger att om det är så bråttom har jag kunnat skicka tillbaka varan utan retursedel! Självklart gör jag inte det för då vet jag att jag både blir lurad på frakten och pengar för grimman. Vad ska jag göra? Hur anmäler man sånt här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör din reklamationsrätt. Det verkar som att du har köpt grimman av ett företag och då blir konsumentköplagen (KköpL) tillämpbar.

Att utgå ifrån informationen verkar det som att du har reklamerat felet och påtalat det för säljaren och därmed kommer jag att utgå ifrån att ni har uppfyllt alla krav för en giltig reklamation.

Det fel som du har angivit bör passa inom 16 § KköpL eller 19 § KköpL då det är av väsentlig betydelse att grimman inte stämmer överens med det som angivs i avtal, som exempelvis att rätts storlek. Då vid fel på varan och vid en reklamation så har konsumenten rätt till:

-Avhjälpande och omleverans (26-27 §§ KköpL)
-Prisavdrag eller hävning (28-29 §§ KköpL)
-Ersättning för att avhjälpa felet (28 § 2 st KköpL)
-Skadestånd (30-31 §§ KköpL)

Straffrätt:
Om det verkar som företaget försöker lura dig så är det en fråga om bedrägeri (9:1 BrB) och om du misstänker att du har blivit utsatt för det ska du anmäla det till polisen. Hur du går till väga för att göra en anmälan hittar du här.

Min rekommendation:
Jag rekommenderar att du polisanmäler om du tror det handlar om bedrägeri, annars så tycker jag att du ska kontakta säljaren och reklamera varan och hävdar pengarna tillbaka eller en ny grimma i rätt storlek. Sedan om ni inte skulle komma överens så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare