Har ett muntligt avtal ingåtts när säljaren lagt ut en annons?

Hej. Efter att en bilfirma lag ut en bil på annons svarade vi direkt att vi var intresserade. Dagen efter var vi och provkörde och sa att vi ville köpa bilen. Säljaren sa att den va tvungen att Besiktigas och servas innan leverans men att han skulle maila avtalet imorgon (dagen efter). På kvällen mailar säljaren detta : "Hej. Håller dialog med vår chef ang bilen. Min kollega hade prissatt den 40.000kr för lågt så han godkände inte affären. 258900:- var ex moms priset som den låg ute för innan prissänkningen som sedan blev ink moms när annonsen ändrades. Ringer dig imorgon fm efter vårt morgonmöte." Jag hävdar att vi har ett muntligt avtal och att det är inte mitt fel att de har gjort fel. Har jag rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid besvarandet av din fråga utgår jag ifrån att du i de situationer du beskriver har handlat i egenskap av privatperson. Konsumentköplagen (KköpL) blir därför tillämplig och lagen är då tvingande till din fördel (1 kap. 10 § KköpL). Att lagen är tvingande betyder att företag inte får använda sig av villkor som ger dig som konsument sämre förutsättningar än vad som föreskrivs i lagen. Har du istället handlat i egenskap av företag kommer köplagen vara tillämplig.

Det pris som följer av avtalet är det som gäller (7 kap. 1 § KköpL). Regler om avtal finns i avtalslagen. I avtalslagens första kapitel regleras ingående av avtal. Enligt 1 § avtalslagen ingås ett avtal genom att det lämnas ett anbud och en accept. I avtalslagen står inget om att anbud och accept måste ges skriftligen, vilket innebär att ett muntligt avtal som huvudregel är bindande på samma sätt som ett skriftligt avtal. Anbud och accept kan även lämnas genom s.k. konkludent handlande. Det innebär att en person kan ingå avtal genom att agera på ett visst sätt, t.ex. genom att agera såsom att ett avtal är slutet eller att nicka på huvudet. Däremot finns ofta bevissvårigheter när det kommer till sådana avtal som inte är skriftliga.

Vad som gäller i ditt fall

Vad som är avgörande i ditt fall är om det går att anse att ett avtal ingåtts när ni säger att ni vill köpa bilen. För att det ska vara fråga om ett avtal måste det finnas ett anbud och en accept. I sådana fall gäller det ursprungliga priset.

Det finns två situationer enligt vilka ett avtal skulle ha kunnat komma till stånd:

1. om bilsäljarens annons kan ses som ett anbud och er muntliga utfästelse om att köpa bilen kan ses som en accept, eller

2. om er muntliga utfästelse kan ses som ett anbud och bilsäljarens beteende därefter kan ses som en accept.

I den första situationen har inget avtal kommit till stånd. En annons kan nämligen inte ses som ett anbud eftersom den inte riktar sig till en specifik person utan en obegränsad grupp människor (9 § avtalslagen). I den andra situationen har ett anbud klart lämnats genom att ni sagt att ni vill köpa bilen. Lite svårare blir dock att hävda att en accept lämnats. För att bilsäljaren ska anses ha lämnat en accept måste det ur ett objektivt perspektiv kunna sägas att hen agerat på ett sätt som fått dig att tro att ett avtal ingåtts. Det spelar alltså ingen roll vad du i verkligheten har trott eller tänkt, utan det ska göras en bedömning om vad någon i din situation rimligen bör tänka. I din situation kan det vara svårt att hävda att en accept lämnats eftersom bilsäljaren har sagt att hen ska maila över ett avtal, vilket skulle kunna tyda på att han menar att avtalet ska slutas skriftligt. Oavsett, finns det bevissvårigheter när det kommer till att bevisa att bilsäljaren har lämnat en accept.

Det är svårt att avgöra i detta fall om ett avtal med det ursprungliga priset kommit till stånd eller inte. Min bedömning är dock att det finns knappa möjligheter att göra gällande detta. Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig med dina funderingar. Om du undrar över något mer är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare