Har ett bindande avtal kommit till stånd?

Hej! Min pappa ringde om en bil på blocket som vi var först att ringa på. När vi kom dit så var det en annan person som ringde på bilen 1 timme efter oss och han hade då bestämt sig för att köpa bilen men vi var först att ringa på annonsen och vi ville också köpa bilen. Vem har egentligen rätt att köpa den först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror i princip på om ett avtal ska anses ha kommit till stånd mellan din pappa och säljaren av bilen, genom det telefonsamtal som du beskriver. Avtal ingås vanligen genom den s.k. anbud-accept modellen. Enligt denna modell uppstår ett avtal genom att någon lämnar ett anbud, som motparten sedan svarar på med en accept. Om accepten är likalydande med anbudet har ett bindande avtal kommit till stånd. Detta framgår av 1 § avtalslagen.

Själva annonsen i sig utgör dock inte ett anbud. Detta har att göra med att den riktar sig till ett obestämd antal personer, då vem som helst kan se annonsen på blocket. Annonsen har istället karaktär av ett s.k. utbud, vilket inte är bindande. För att ett "erbjudande" eller liknande ska anses utgöra ett anbud, krävs alltså att det riktar sig till ett begränsat antal personer. Din pappa har alltså inte i och med telefonsamtalet avgett en accept som därmed lett till ett bindande avtal.

Trots det ovan nämnda kan ett bindande avtal ha ingåtts, om din pappa i telefonssamtalet blivit anbudsgivare och säljaren accepterat anbudet. För att ett meddelande ska betraktas som ett anbud, krävs utöver det ovan sagda, att detta är någorlunda konkret i det avseendet att mottagaren definitivt ska kunna ta ställning till det (alltså svara ja eller nej). Beroende på vad som sagts i telefonsamtalet kan alltså ett avtal ha kommit till stånd. Enligt min bedömning räcker det dock inte med att man frågar om bilen finns kvar, att man är intresserad och vill komma och provköra m.m. Dessvärre kan också sägas, att även om ett avtal kommit till stånd över telefonen, genom att din pappa uttryckt ett konkret erbjudande om att köpa bilen och säljaren accepterat detta, så uppkommer förmodligen bevissvårigheter.

Hoppas du upplever att jag besvarat din fråga. Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du välkommen att återkomma med dessa i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare