FrågaAVTALSRÄTTGåva03/11/2017

Har ens före detta partner rätt att kräva tillbaka gåvor som skänkts bort under förhållandet?

Jag har fick några smycken av min pojkvän under några års tid. Nu har vi sepsrerat och han kräver tillbaka smycken som han köpt till mig. Har han rätt till dem eller är de mina?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man har gett bort gåvor till någon kan man som huvudregel inte kräva att de ska återgivas. Att ge bort något är bindande och detta "avtal" ska hållas, gåvorna har alltså helt enkelt blivit dina.

Gåvor skulle kunna bli ogiltiga med stöd av 3 kap AvtL men för detta krävs exempelvis att de skänkts bort under tvång, hot eller att man blivit vilseledd att ge bort något. Att förhållandet har tagit slut är dock alltså inte en grund som gör det okej att ta tillbaka gåvor man fått under förhållandet.

Det är även så att gåvorna faktiskt måste ha räknats som just gåvor då de skänktes bort. Det krävs att din pojkvän skänkte bort dessa frivillig och med en benefik avsikt, det vill säga att han hade avsikten att de skulle SKÄNKAS bort (att han inte skulle få ersättning för det). Det är gåvotillfället man utgår ifrån, vad din pojkvän ville då. Om han idag hävdar att han vill ha ersättning för dem och att det ska ses som ett köp eller liknande är detta alltså utan betydelse, om han inte sagt detta från början (vilket kanske inte är fallet i ett förhållande). Om det var så att din pojkvän gjorde klart (eller att det tydligt framgick) att du inte skulle få behålla smyckena om ni gjorde slut så är det inte säkert att du får behålla dem. Det kan då ses som ett lån eller en villkorad gåva istället. För detta krävs dock att din pojkvän gjort detta tydligt på något sätt, har ni inte diskuterat eller nämnt det på något sätt borde du få behålla dem som dina nu. Han har alltså inte rätt att kräva tillbaka smyckena om han inte gjort detta klart vid gåvotillfället. Det beror helt enkelt på omständigheterna då du fått gåvorna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare