Har en misstänkt rätt till tystnad under förundersökningen?

Jag läste någonstans att man är tvungen att besvara frågor som ställs till en under en förundersökning om man är misstänkt för ett brott. Jag tycker detta låter lite konstigt och undrar om det är tillåtet att vara tyst under förundersökningen för ett brott man är misstänkt för.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att en misstänkt inte ska behöva yttra sig över misstanke gentemot denne själv eller behöva medverka i utredningen av dennes skuld. Rätten till tystnad kan härledas ur artikel 6 i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna (EKMR). Detta eftersom det anses vara en del av oskyldighetsprincipen att ha rätt till att vara tyst under förundersökningen. Oskyldighetsprincipen framgår av art. 6.2 EKMR och innebär att den misstänkte ska presumeras vara oskyldig, till dess att motsatsen har bevisats och att denne således inte ska behöva bevisa sin oskuld. Det är alltså tillåtet för en misstänkt att vara tyst under förundersökningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare