Har en köpare rätt att häva köpet?
Hej!
Jag är privatperson och sålde en ridsadel i november 2017 till en privatperson, mottagaren fick den skickad till sig och hörde av sig dagen därpå hur nöjd mottagaren var med den nya sadeln.
I april 2018 hör köparen av sig och vill returnera sadeln pga att sadeln är trasig inuti och hävdar att detta fanns redan vid köpet.
Vad gäller? Måste jag köpa tillbaka den?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom du säljer sadeln i egenskap av privatperson till en annan privatperson så är köplagen tillämplig.
Nedan kommer jag att redogöra för vad som krävs för att köparen ska kunna kräva något från dig, och vad köparen i sådana fall kan kräva. Avslutningsvis sammanfattar jag kort innebörden av resonemangen.
Vad krävs för att köparen ska kunna kräva något av dig
För att köparen ska kunna kräva något från dig så måste det vara något fel på sadeln i rättslig mening. Felet måste dessutom ha funnits där innan köparen fick sadeln för att du ska kunna hållas ansvarig. (13 och 21 § § KöpL) Det kan här tilläggas att det är köparen som har bevisbördan för att felet fanns redan när köparen fick sadeln. Det innebär att du som utgångspunkt inte måste bevisa att felet uppstod efter att köparen fick sadeln för att vara fri från ansvar.
Det är fel i sadeln i fall den inte stämmer överens med det som du som säljare har sagt, eller antytt, eller det som köparen med rätta kan förvänta sig i fråga om sadelns skick. (17 och 18 § § KöpL) Ett fel som är svårt att se, så som detta tycks vara, kan mycket väl utgöra ett sådant fel om köparen inte kände till det vid köpet, eller borde ha upptäckt det när denna undersökte varan före köpet. (20 § KöpL)
För att kunna åberopa felet måste köparen dessutom reklamera felet, det vill säga meddela dig om det, så snart denne upptäckt, eller borde ha upptäckt felet. (30 § KöpL) Om köparen känt till felet under en längre tid utan att meddela dig om det så förlorar denne rätten att kräva påföljder.
Vad kan köparen eventuellt kräva av dig
I fall köparen har rätt att kräva påföljder för fel i varan enligt ovan så har du viss rätt att påverka vilka. Av din fråga att döma ser det ut som att köparen vill häva köpet, det vill säga att sadeln lämnas tillbaka till dig och att du betalar tillbaka det köparen betalat för sadeln.
Oavsett vad köparen kräver så har du rätt att på din bekostnad laga sadeln, eller leverera en ny motsvarande sadel, så länge det inte är särskilt opassande för köparen. Särskilt opassande skulle det till exempel kunna vara om köparen behöver en hel sadel direkt eller inte kan avvara sadeln för reparation eller liknande. (36 § KöpL)
Vill du inte åtgärda felet eller leverera en ny sadel så kan köparen kräva prisavdrag enligt 37 § KöpL eller, om felet är av stor betydelse för köparen, häva köpet enligt 39 § KöpL. Det är svårt att avgöra om ett sådant här fel är av stor betydelse för köparen eller inte. För att göra den bedömningen ska hänsyn tas till köparens personliga preferenser.
Sammanfattning
Köparen måste vid en eventuell tvist bevisa att felet med övervägande sannolikhet fanns innan varan överlämnades till denne för att över huvud taget kunna kräva påföljder.
Så länge det inte är särskilt opassande för köparen så har du i första hand rätt att avhjälpa felet, antingen genom att reparera sadeln eller genom att förse köparen med en ny. Vill du inte avhjälpa felet så har köparen rätt till antingen prisavdrag, eller om felet är av stor betydelse för köparen att häva köpet.
Lycka till med ditt ärende!