Har en kommun rätt att separera modulhus från ett konkursbo?

Hej. Min kommun har köpt och betalt modulhus .Dessa hus blev ej hämtade innan företaget gick i konkurs. Har inte kommunen rätt att få ut dem ur konkursboet ?

Mvh B.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer utgå ifrån att din kommun köpt modulhus som lösöre, d.v.s som vara i sig. Jag kommer vidare att utgå ifrån att föreskrifterna i lösöresköplagen inte iakttagits, eftersom inget i frågan tyder på att de iakttagits. Sist men inte minst, tolkar jag din fråga såsom att du undrar huruvida din kommun har rätt att separera modulhusen i säljarens konkurs.

Till ett konkursbo hör enbart konkursgäldenärens egendom

Enligt 3 kap 3 § första stycket konkurslagen, räknas till ett konkursbo enbart egendom som tillhörde konkursgäldenären när konkursen meddelades. Huvudregeln är alltså att om någon gjort sig av med sin egendom, t.ex genom att sälja den eller att skänka bort den, så tillhör inte denna egendom konkursboet - man säger att den person som istället är berättigad att få egendomen har separationsrätt.

För separationsrätt krävs sakrättsligt skydd

Det duger dock inte enbart att konkursgäldenären rent faktiskt har sålt varor till utomstående. För att den som köpt lösöret (modulhusen) skall åtnjuta separationsrätt, krävs att köpet har det som kallas sakrättsligt skydd.

Förenklat innebär detta, att om köpet inte har sakrättsligt skydd, så går konkursgäldenärens borgenärer före köparen; varorna tillhör alltså konkursboet, som ju skall tillvarata borgenärernas intressen.

Köpet har förmodligen inte sakrättsligt skydd

För att en köpare skall få separationsrätt, krävs som huvudregel i svensk rätt att det så kallad tradition iakttagits.

Kravet på tradition, innebär förenklat att det skall ha skett en besittningsförändring eller rådighetsavskärande efter köpet. Med besittningsförändring menas att varorna rent fysiskt övergått till köparen, och inte längre finns i säljarens besittning. Med rådighetsavskärande, förstås att säljaren i vart fall avskurits från sina möjligheter att i praktiken förfoga över varan.

Såsom jag förstår din fråga, så har kommunen köpt modulhus av ett visst företag, och därefter låtit modulhusen kvarbli hos säljaren. Jag bedömer, med ledning av den relativt knappa information som du gett mig i frågan, att kravet på tradition inte har uppfyllts, eftersom modulhusen varken kommit i kommunens besittning eller avskurits från företagets rådighet.

Kommunen åtnjuter följaktligen, enligt min bedömning, inte separationsrätt till modulhusen i företagets konkurs. Kommun kan alltså inte kräva att få ut modulhusen. Det faktum att modulhus är stora och klumpiga, och därför otympliga att förflytta, torde inte spela någon roll (jfr NJA 1997 s. 660).

Sammanfattning

Enbart egendom som tillhör konkursgäldenären kan ingå i dennes konkurs. För att ett köp skall få sakrättsligt skydd, krävs dock tradition (besittningsövergång). Eftersom modulhusen kvarblivit hos säljaren även efter köpet, har tradition inte skett. På grund av detta, så har inte kommunen separationsrätt i företagets konkurs, och därför inte rätt att få ut modulhusen.

Behöver du mer hjälp eller en ännu säkrare bedömning, är du välkommen att återkomma med ytterligare frågor.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare