Har en intagen på anstalt rätt att ringa sin advokat?

HäL och RB ger till synes häktade och anhållna en tydlig rätt att tala med advokat/försvarare via telefon. Finns det liknande explicit rätt att via telefon tala med advokat/försvarare för personer redan dömda och intagna på anstalt? Finns det i så fall särskilda tidskrav på kriminalvården mellan begäran att få ringa och tills att samtalet kan genomföras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du är inne på din fråga regleras rättigheter för den som är häktad i häkteslagen (2010:610). För den som är intagen i kriminalvårdsanstalt finns regler i fängelselagen (FÄL) och fängelseförordningen (FÄF). Kriminalvården har i enlighet med fängelselagen delegerats att ta fram riktlinjer för verkställighet av lagen (15 kap. 5 § FÄL). Dessa riktlinjer finns att läsa i KVFS 2011:1 FARK Fängelse (FARK Fängelse). FARK Fängelse är uppbyggd genom att den kompletterar fängelselagen, dels i form av föreskrifter, dels i form av allmänna råd till reglerna.

Det finns ingen uttalad rättighet att ringa advokat för den som är intagen i kriminalvårdsanstalt

För den som är häktad finns, precis som du beskriver, en uttalad rättighet för en intagen att ringa sin advokat (3 kap. 4 § tredje stycket Häkteslagen). Någon liknande rättighet finns inte i reglerna för den som är dömd och intagen i kriminalvårdsanstalt. Den enda regleringen i de aktuella författningarna är ett förbud mot att Kriminalvården avlyssnar telefonsamtal mellan en intagen och en advokat som biträder den intagne i en rättslig angelägenhet (7 kap. 5 § andra stycket FÄL).

Justitieombudsmannen är av uppfattningen att en intagen smidigt ska kunna kontakta advokat

Justitieombudsmannen (JO) har i ett beslut från 2011 kommenterat just rätten för en intagen att ringa sin advokat. JO skriver i sitt beslut att precis som Kriminalvården anför i fallet har intagna inte någon explicit rättighet att vid varje önskat tillfälle omedelbart få ringa advokat. Däremot var JO av åsikten att det är en självklarhet att en intagens önskemål om samtal med advokat ska behandlas med största möjliga generositet. Det ska vara smidigt för den intagne att få kontakt med sin advokat och det bör enligt JO inte krävas en skriftlig ansökan. Enligt JO ankommer det heller i princip inte på Kriminalvården att bedöma behovet av samtalet (JO dnr 2901-2010).

Sammanfattningsvis finns det inte någon uttalad rättighet för den som är intagen i kriminalvårdsanstalt att ringa sin advokat närhelst den intagne vill. Det finns heller inget förbud mot det eller någon reglering som beskriver hur kontakten ska ske. Justitieombudsmannens beslut är inte rättsligt bindande, vilket betyder att Kriminalvården som myndighet inte behöver rätta sig efter kritiken. I praktiken brukar dock en myndighet som får kritik rätta sig efter den.

Mitt råd till den som är intagen, om vederbörande hindras att ringa sin advokat, är att göra en anmälan till justitieombudsmannen via brev eller dennes hemsida. En hänvisning till ovanstående fall borde vara tillräckligt för att visa på vikten för den intagne att kontakta sin advokat.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare