FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp08/11/2018

Har en efterlevande till målsägande rätt till målsägandebiträde?

HEJ! Är jag berättigad till ett målsägandebiträde i följande ärende?

Min moder dog april 2017, på grund av en grov felbehandling av en läkare. Anmälan upprättades, åklagare blev inlottad. Var i telefonkontakt med henne för tredje gången förra veckan, och frågade som tidigare, Vad händer med förundersökningen? Fick till svar, "utredarna är slöa."

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand måste man klarlägga ifall du är att betecknas som målsägande, eftersom det endast är målsäganden som har rätt till målsägandebiträde enligt 1 § Lag om målsägandebiträde. En målsägande är den, mot vilken brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada (20 kap 8 § st 4 rättegångsbalken, RB). I nuvarande fall är det din moder som brottet var begånget gentemot och som alltså är målsägande. Här bör anmärkas att det finns så kallad partiell målsägandeställning för efterlevande när målsäganden avlidit (se 20 kap 13 och 16 §§ RB). Du har alltså en en partiell målsägandeställning och är alltså inte direkt målsägande.

Huruvida en efterlevande har rätt till målsägandebiträde är en omdiskuterad fråga och inte helt enkel att svara på. Utrymmet för att förordna målsägandebiträde för efterlevande till personer som dödats genom brott och som omfattas av lagens tillämpningsområde (lag om målsägandebiträde) är begränsat och praxis (gamla domar) är skiftande. Det förekommer ibland att begäran om målsägandebiträde för de efterlevande lämnas utan bifall.

Bedömningen görs bland annat utifrån behov. Det krävs alltså att du har behov av det stöd och den hjälp som ett målsägandebiträde ger. Det finns sammanfattat möjlighet att förordna målsägandebiträde för efterlevande till den som avlidit till följd av brott. Dock krävs att den efterlevande intar målsägandeställning och uppfyller de krav som uppställs i lagen. Regeringen har uttalat att möjligheterna att förordna målsägandebiträde för efterlevande torde vara mycket begränsade. Det är sammanfattningsvis mycket tveksamt om du har rätt till målsägandebiträde. Du kan alltid kontakta och höra med domstolen, eftersom det är domstolen som förordnar om målsägandebiträde (se här).

Om du har fler frågor är du också välkommen att ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare