Har en bostadsrättsförening rätt att debitera pantsättningsavgift varje gång en medlem lägger om sitt lån?

Hej, är pantsättningsavgiften en engångsavgift? har brf rätt att debitera en medlem vid varje tillfälle man lägger om sitt lån?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Pantsättningsavgiften är en engångsavgift för varje gång du tar ett nytt lån eller omförhandlar dina lån. Föreningens rätt att ta ut avgiften ska grundas på föreningens stadgar. Enligt praxis bör avgifte ligga på 1% av prisbasbeloppet, vilket idag är 453 kr.

Avgiften tas ut för att täcka de administrativa kostnader som föreningen får vid ansökning om pantsättning i föreningens lägenhetsregister.

Detta innebär att om en ny ansökan om pantsättning i föreningens lägenhetsregister inkommer på grund av att du lägger om dina lån så har de rätten att ta ut avgiften då.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare