Har arbetstagare rätt till lön för möten och brandutbildningar utanför arbetstid?

Hej!

Om ens arbetsgivare börjar tillkalla personal till möten utanför arbetstid, bör man få lön för detta då? Oavsett om du har en extra eller heltidsanställning.

Och samma gällande brandutbildningar utanför jobbtid?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättigheter och skyldigheter i anställningsavtalet

Arbetsgivaren och arbetstagaren har ingått ett anställningsavtal i samband med att arbetstagaren anställdes. Precis som i alla andra avtal så innehåller anställningsavtalet rättigheter och skyldigheter som båda parter är bundna till enligt grundläggande avtalsrättsliga principer.

Arbetstagaren har bland annat som skyldighet att arbeta på överenskomna tider som följer av exempelvis ett schema. Arbetsgivaren har som främsta skyldighet att betala ut lön till arbetstagaren om arbetstagaren arbetar på de överenskomna tiderna. Arbetsgivaren har en rätt att kalla in till möten även utanför ordinarie arbetstid, men det följer även med en skyldighet att betala ut lön samt eventuell ersättning till arbetstagaren om arbetstagaren förväntas delta i mötena.

Arbetstagaren har rätt till lön för mötena

Eftersom arbetsgivaren har en skyldighet att betala ut lön så har arbetstagaren en motsvarande rätt att få lön utbetald när arbetsgivaren tillkallar arbetstagaren till möten som är obligatoriska eller där arbetstagaren förväntas delta.

När arbetsgivaren tillkallar arbetstagaren till möten som arbetstagaren förväntas delta i så ska dessa tillfällen alltså vara betalda så som övrig arbetstid. Detta gäller oavsett om arbetstagaren har en heltidsanställning eller jobbar extra.

Om mötena placeras utanför ordinarie arbetstid så kan arbetstagaren ha rätt till övertidsersättning eller mertidsersättning (arbetstidslagen 7 § och 10 §). Arbetstagaren har dock inte rätt till detta om mötena planeras i förväg och ingår i schemat, då har arbetstagaren endast rätt till vanlig lön för mötena.

Brandutbildningarna

Arbetstagaren har rätt att få betalt för brandutbildningarna på samma sätt som gäller för mötena som arbetsgivaren tillkallar. Arbetstagaren har alltså rätt till lön för att den gör utbildningarna om arbetsgivaren kräver att arbetstagaren genomför utbildningarna. Ifall tid för brandutbildningarna inte schemaläggs på arbetstagarens ordinarie arbetstid så kan det bli aktuellt med mertidsersättning eller övertidsersättning.

Sammanfattning

Arbetstagaren har rätt till lön ifall arbetsgivaren tillkallar möten som är obligatoriska eller som arbetstagaren förväntas delta i. Detsamma gäller om arbetsgivaren kräver att arbetstagaren ska genomgå brandutbildningar. Ifall mötena och brandutbildningarna inte schemaläggs och sker utanför ordinarie arbetstid så kan det även bli aktuellt med mertidsersättning eller övertidsersättning.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare