Har arbetsgivaren rätt att neka tjänstledighet på grund av studier?

Hej! Jag undrar om arbetsgivaren ( Göteborgs Stad) kan neka min tjänsteledighet pga studier? Vilka lagar gäller det? Har ett kollektivt avtal.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor om tjänstledighet för studier, regleras detta i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen). Jag kommer därför att använda mig av denna lag när jag besvarar din fråga.

Har arbetsgivaren rätt att neka tjänstledighet på grund av studier?

Du som arbetstagare som vill börja studera har rätt till den ledighet som behövs för dessa studier (1 § studieledighetslagen). Detta gäller såväl för dig som jobbar i allmän tjänst som om du skulle jobba i enskild tjänst. Som huvudregel krävs det dock att du har varit anställd hos din arbetsgivare i minst sex månader innan det att ledigheten ska påbörjas eller annars i minst tolv månader under de senaste två åren ( 3 § 1 st studieledighetslagen). Du skriver att du har kollektivavtal och det är möjligt att göra avvikelser från detta krav i ett kollektivavtal (2 § 2 st studieledighetslagen). Jag rekommenderar därför att du kollar vad som gäller för i ditt kollektivavtal eller att du tar kontakt med ditt fackförbund för att få hjälp från dem.

Om du skulle ha rätt till tjänstledighet för studier, har dock arbetsgivaren rätt att skjuta upp din ledighet i sex månader. Detta innebär alltså att du inte har rätt att få påbörja din tjänstledighet just det datum du har ansökt om tjänstledigheten ska börja utan din arbetsgivare har rätt att skjuta på detta i upp till sex månader framåt (4 § 1 st och 5 § 1 st studieledighetslagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna till oss om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare