FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/03/2017

har arbetsgivaren rätt att fråga arbetstagaren om denne har en diagnos?

Min arbetsgivare säger sig ha rätt att fråga mig om jag har en diagnos, vilket jag inte har och dem säger sig ha rätt till att fråga en sådan sak bara för att jag är impulsiv i vissa avseenden? Jag kände mig väldigt kränkt av denne som ställde frågan.

Hoppas på svar inom kort.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare har i princip rätt att fråga vad som helst. Men sen finns det såklart frågor som är mindre lämpliga än andra. Alla frågor som kan kopplas till någon av diskrimineringsgrunderna är känsliga och bör därför undvikas. I detta fall skulle frågan kunna kopplas till diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning. (se 1 kap 5 § diskrimineringslagen)

Det är svårt att göra en bedömning i ditt fall, eftersom jag inte vet i vilket sammanhang frågan ställdes och vad syftet med frågan var. Anta att din arbetsgivare frågade för att han/hon i så fall vill kunna anpassa arbetet för att skapa en bättre arbetsmiljö. Då skulle jag bedöma frågan som rimlig. Om frågan inte hade det syftet är det mer tveksamt om frågan överhuvudtaget hade behövt ställas. Även om arbetsgivaren får ställa vilka frågor som helst, så ska ju olämpliga frågor så långt som möjligt undvikas.

Det du i första hand kan göra är att prata med din arbetsgivare och påtala att du tyckte att frågan var oerhört kränkande. I andra hand kan du vända dig till skyddsombudet på din arbetsplats och uppmärksamma denne om problemet.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare