FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/10/2018

Har arbetsgivaren någon skyldighet att tillhandahålla parkeringsplatser till sin personal?

Vi har hamnat i en diskussion om huruvida en arbetsgivare (i det här fallet en offentlig sådan) har någon skyldighet att tillhandahålla parkeringsplatser till sin personal. Var regleras detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, arbetsgivaren har inte någon skyldighet att tillhandahålla parkeringsplatser för sin personal enligt lag. Det spelar inte någon roll att det är en arbetsgivare inom den offentliga sektorn.

Ibland finns det villkor som har med resekostnader, körning i och utanför tjänst, parkering och bilanvändning i ett enskilt anställningsavtal eller i kollektivavtalet på en arbetsplats. Om arbetsgivaren tar på sig att tillhandahålla parkering enligt ett avtal måste den så klart göra det.

Om arbetsgivaren tillhandahåller parkeringsplatser kan det faktiskt till och med räknas som en skattepliktig förmån. Om parkeringen är avgiftsfri ska arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter och den anställda ska betala skatt på förmånen. Förmånen värderas då enligt marknadsvärdet för parkeringsplatser i området. Detsamma kan gälla om man får parkering och betalar en avgift som är lägre än marknadsvärdet. Det här gäller dock bara om de anställda har privat bil och inte tjänstebil.

Sammanfattningsvis har arbetsgivaren alltså inte någon skyldighet att tillhandahålla parkeringsplatser för sina anställda enligt lag. I vissa fall kan anställningsavtal eller kollektivavtal innehålla villkor om parkering och då är arbetsgivaren skyldig att uppfylla dessa villkor. Om parkeringen är avgiftsfri räknas det då som en förmån som beskattas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare