Har arbetsgivaren en skyldighet att lämna lönespecifikation i pappersform?

Är det OK att som arbetsgivare inte lämna ut lönespecifikation via brev utan istället hänvisa till elektronisk brevlåda eller annan lösenordsskyddad tjänst? Kan arbetsgivaren säga nej till att lämna lönespecifikationen i pappersform?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lag är inte arbetsgivaren skyldig att lämna en lönespecifikation i samband med utbetalning av lön. Det kan dock föreligga en sådan skyldighet om arbetsgivaren är ansluten till ett kollektivavtal och kollektivavtalet föreskriver att lönespecifikation ska lämnas. I kollektivavtalet kan det även föreskrivas att lönespecifikationen ska lämnas i en viss form. För att få svar på frågan om man som arbetstagare har rätt att få lönespecifikation i samband med utbetalning av lön och i så fall i vilken form, bör man därmed undersöka vad som stadgas om detta i det eventuella kollektivavtalet.

Svaret på din fråga är därmed att det som utgångspunkt är tillåtet att som arbetsgivare inte lämna ut lönespecifikation i pappersform, och istället via en elektronisk brevlåda. Som ovan redogjorts för så kan det dock finnas avvikande bestämmelser i ett eventuellt kollektivavtal.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare