Har arbetsgivaren en exklusiv rätt att förlägga semester?

Kan chefen bestämma helt och hållet när man ska ha semester?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring om din arbetsgivare har ensam rätt att bestämma när du som arbetstagare ska ha semester.

Frågor om semester regleras i semesterlagen (SemL), medbestämmandelagen (MBL) och eventuellt även genom kollektivavtal.

Som arbetstagare har du rätt till minst 25 dagar betald semester per år. Under perioden juni-augusti har arbetstagaren rätt att ta ut fyra veckors sammanhängande semester.
(12 § SemL).

Om arbetstagaren och arbetsgivaren är bundna till ett kollektivavtal bör detta reglera i vilken mån arbetstagaren har medbestämmanderätt till förläggning av semester. Om detta inte skulle regleras i kollektivavtalet ska arbetsgivaren i första hand samråda med arbetstagarens fackliga företrädare angående när inom perioden juni-augusti som semestern ska förläggas. Om en facklig företrädare inte finns, ska arbetsgivaren samråda om förläggandet av semestern med arbetstagaren. Om arbetsgivaren och arbetstagaren inte kommer överens om när semestern ska förläggas, bestämmer dock arbetsgivaren ensamt om detta såvida inte annat har avtalats. Alltså har arbetstagaren ingen rätt att själv bestämma när han/hon ska ha semester med mer än att denne har rätt till fyra veckors sammanhängande semester mellan juni-augusti varje år.
(10 § och 11 § SemL).
(11 § och 13 § MBL).

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare