FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/03/2016

Handpenning

Hej

Har lagt ut en rockard (gästlärare) på blocket för 3500:-. Ganska snart får jag en köpare så vi prutar priset till 3000 för jag vill bli av med den snabbt o smidigt pga separation. Kärran skulle hämtas fredagen efter. Då skriver hon å undrar om helgen efter pga bilreparation. Jag sa att det va ok om hon vet hon ska ha den. Hon vill då lämna handpenning på 500:-. Helgen efter vill hon återigen flytta hämtningen varpå jag då tagit mig ledigt från jobb å förlorar pengar för den helgen hon nu då inte kom :(. Jag sa att vagnen måste hämtas NU eller betalas i fullpris så kan den stå. Nu svarar hon mig knappt på mail. Detta ä ju inte snabb affär längre??? Å jag har nekat andra köpare. Är jag skyldig å betala henne tillbaka handpenningen efter allt det här för jag kan ju inte sitta å vänta. Det är ju ekonomiskt bortfall för mig. Å som sagt ingen snabb affär längre :( hjälp !!!! Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Syftet med en handpenning är att den ska fungera som en säkerhet för dig som säljare om inte köparen fullgör sina förpliktelser och du lider skada. I så fall ska du få behålla handpenningen. Bestämmelser om detta finns i Köplagen, KöpL, eftersom ni båda är privatpersoner.

Enligt 50 och 51 §§ KöpL kan du, precis som du har gjort, kräva att köparen fullgör köpet eller helt enkelt häva köpet. För att du ska få häva köpet krävs det enligt 55 § KöpL först och främst att köpet är av väsentlig betydelse för dig. Det betyder att du har haft ett särskilt intresse med att sälja egendomen och att försäljningen har en viss betydelse för dig. Detta torde vara uppfyllt på grund av separationen och en viljeförklaring om att du vill sälja vagnen snabbt.

Vidare krävs det även för hävning att köparen har insett den väsentlighet försäljningen har för dig och vikten i att bli av med egendomen.

Enligt 57 § 2 st. KöpL har du rätt till ersättning för den skada du lider av att köparen inte fullgör köpet. Den ersättningen kan du alltså få ut genom att behålla handpenningen. Det är du som måste kunna bevisa att du har orsakats en ekonomiska skada för att du ska få behålla handpenningen.

Dock försvinner din möjlighet till ersättning om köparen visar att hans dröjsmål och underlåtenhet att fullgöra köpet ligger helt utanför hens kontroll, och beror på hinder som hen inte har kunnat göra något i sin makt för att förhindra.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars kan du vända dig till vår Express-tjänst för att få ytterligare rådgivning och utredning inom 3 dagar, klicka här i så fall.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare