Grov misshandel - preskriptionstid

Hejsan jag undrar hur långt tid tar det innan anmälan om grov misshandel preskriberas de finns ingen datum för rättegång utan bara en anmälan om e 1 år gammal mvh senaid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Alla brott har preskriptionstider, vilket innebär att man inte kan döma någon för ett brott om det gått för lång tid efter brottet utan att han/hon har åtalats eller häktats. För grov misshandel är preskriptionstiden tio år enligt 35 kap 1 § 3 p Brottsbalken, se här. När ett brott blivit polisanmält beslutar polis och åklagare om de ska göra en brottsutredning, en så kallad förundersökning. Under förundersökningen förhör polis och åklagare den som är misstänkt. Om det finns vittnen till brottet får de också komma på förhör. Polisen ska meddela om de inte inleder en förundersökning eller om de lägger ner den. De ska också meddela om de väcker åtal eller inte. Det kan ta lång tid innan det blir någon förundersökning, eftersom polisen inte har resurser för att utreda alla brott genast.

Hoppas mitt svar hjälpte dig! Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan om du har fler frågor angående detta.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare