Grov misshandel eller ej?

Min son som är 15 år gammal var Söndagen den 10/11 på väg hem från en kompis. Bara ca 700-800m från oss så gjorde sig 4 personer i åldrarna 17-20 år sig till känna och försökte att få min son att lämna ifrån sig pengar till dessa individer. Min son sa att han inte hade några pengar på sig och blev då tillsagd att ta fram sin mobil, min son sa att det inte är aktuellt och att det är hans telefon. Sen smäller det bara till ett flertal gånger och snabbt ligger min son på asfalten och får motta slag samt sparka av dessa idioter, dom inte bara slår honom dom sparkar honom även i både huvud och ansikte samt hoppar på honom. När han sen vaknar upp efter att ha tappat medvetandet så är gärningsmännen borta. Följden av detta är en förmodad hjärnskakning, igenmurat öga, sårskador i hårbotten samt ansikte, ömhet i hela kroppen samt en arm som är i stort sett obrukbar i lite mer än en vecka. Grabben blev hemma från skolan i över en vecka på grund av smärtor samt problem att gå (tidigare opererat benbrott som fick sig stryk av detta) och framförallt att han på grund av det inträffade mådde så dåligt. Min fråga är hur detta ska beräknas när det kommer till misshandeln, är det grovt? Detta är givetvis viktigt för ersättningen för det inträffade.

Lawline svarar

Hej Jonas!

Huruvida en gärning ska bedömas som grov eller inte sker efter en helhetsbedömning. Brottet grov misshandel stadgas i 3 kap. 6 § Brottsbalken. I lagrummet anges vissa omständigheter som kan föranleda att misshandeln bedöms som grov misshandel. Däribland nämns omständigheten om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Sett till praxis kommer brottet troligen att rubriceras som misshandel av normalgraden. Utifrån den information jag har kan jag inte utläsa om din son vart bestulen men i sådana fall kan brottet rån komma att aktualiseras.

Avseende ersättning har brottsrubriceringen givetvis betydelse men även de skador offret har tillfogats tillmäts betydelse. Vidare ser domstolen till vilken kränkning gärningen inneburit. För mer information kring ersättningsnivåerna för kränkning hänvisar jag dig till Brottsoffermyndighetens referatsamling.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare