Granskning av myndigheters handläggning av ärende

Hej!

Jag har anmält en polis för frihetsberövande och kroppsvisitation utan laga stöd genom 11414. Av tidigare erfarenhet så brukar dessa fall bli nedlagda illa kvickt. Vad kan jag som civil göra för att hålla denna anmälan vid liv, pusha på den och föra den framåt? Polisen verkar inte tycka om när man anmäler en anställd men polis eller ej, personen i fråga ska ställas inför rätta. Vem bör jag kontakta?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar din situation.

Polisen är en myndighet för vilken förvaltningslagen (förkortad FL) gäller. Denna hittar du här.

I förvaltningslagen finns bestämmelser om hur en myndighet ska behandla ett ärende. En myndighet måste vara saklig och opartisk och har en skyldighet att se till att hjälpa personen som driver ett ärende samt vara lättillgängliga för kontakt (FL 5-7 §§). Ärendet måste dessutom handläggas enkelt, snabbt och kostnadseffektivt (FL 9 §). Detta är alltså krav som du kan ställa på polisen i och med din anmälan. Som du säkert har märkt så uppfyller dock inte alla myndigheter av olika anledningar dessa krav. Tyvärr är det också svårt att själv lägga sig i hur myndigheten behandlar ärendet. Det råd jag kan ge dig är att ha regelbunden kontakt med polisen för att se hur ärendet går samt att du berättar om dina erfarenheter.

Sedan så vill jag också nämna att polisen står under tillsyn av justitiekanslern (förkortad JK) och justitieombudsmannen (förkortad JO). Detta är två myndigheter, den förstnämnda under regeringen och den senare under riksdagen som har i uppgift att övervaka andra myndigheter och se till att dessa följer lagarna. Känner du att handläggningen av din anmälan gått till felaktigt eller att polisen inte lyssnar på dig så skulle du kunna göra en anmälan. JK och JO har ungefär samma uppgifter och du skulle kunna göra en anmälan till dem båda.

Du kan läsa mer här:

JK: https://www.jk.se/

JO: https://www.jo.se/

Hoppas att detta gav svar på din fråga och återkom gärna igen om något var oklart.

Jean NaboRådgivare