Gränsen mellan nödvärn och misshandel

Hur mycket våld får jag använda om jag blir attackerad med en kanyl

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att det aldrig är okej att använda sig utav våld (se misshandel, 3 kap 5 § Brottsbalken). Misshandel kräver att gärningsmannen (du) har agerat med uppsåt, dvs helt medvetet (1 kap 2§ Brottsbalken).

Det finns dock vissa situationer som kräver att man försvarar sig, exempelvis om man blir attackerad. I dessa situationer kan ansvarsfrihet aktualiseras, vilket regleras i 24 kapitlet Brottsbalken. Det som gör att en påföljd inte längre kan vara aktuell, är att man agerar i nöd eller nödvärn (24 kap 1 § Brottsbalken). Nöd agerar man i om man räddar någon annan från en kristik situation. Nödvärn blir aktuellt när man försvarar sig själv i en kritisk situation, vilket verkar vara aktuellt i detta fall.

För att se om nödvärnet är ursäktande, måste göra en försvarlighetsbedömning. Detta innebär att man undersöker om agerandet som är gjort i nödvärn var proportionalitet. Det är viktigt att notera att man aldrig har en nödvärnsrätt mot någon som i sin tur agerar i nödvärn, utan det är den som först har nödvärnsrätt som står sig.

Om den som agerar i nödvärn inte agerar proportionerligt (försvarligt) så övergår agerande från nödvärn till misshandel och då kan man döms för det. Utgångspunkten är därför att nödvärn endast gäller då man försvarar sig i situationen, men inte om man fortsätter att använda våld när gärningsmannen är oskadliggjord. Det sistnämnda utgöra den främsta gränslinjen, dvs det är okej så länge gärningsmannen inte är oskadliggjord.

Gränsen är således väldigt hårfin för när våldet övergår från nödvärn till misshandel. Den slutliga bedömningen ligger hos domstolen, som avgör frågan utifrån varje enskilt fall.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänlig hälsning,

Ellinor BookRådgivare