Gränsdragningen mellan grov misshandel och mordförsök

Vad kan person A straffas för om han velat döda person B och dragit fram en kniv samt knivhuggit B tre gånger i magen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Brott mot liv och hälsa hittas i Brottsbalkens (BrB) 3:e kapitel. För att kunna döma en person för ett brott krävs att gärningsmannen uppfyller vad som står i den aktuella paragrafen i brottsbalken. Exempelvis "berövar annan livet" (3 kap 1§ BrB). I det fallet ska alltså gärningsmannen ha berövat någon annan livet. Dessutom krävs uppsåt alternativt oaktsamhet hos gärningsmannen. Gärningsmannen ska vid uppsåt, enkelt förklarat, på något sätt ha en avsikt att begå ett brott, eller åtminstone ha en förståelse för vad hen gör och vad det kan orsaka för effekter. Som huvudregel krävs uppsåt för brott, om inte så framgår det av det specifika brottet att endast oaktsamhet krävs (1 kap 2§ BrB).

Nu när de grundläggande förutsättningarna för brott är utredda, ska undersökas vilket brott A kan ha ansetts begått på ett övergripande plan.

Misshandel

A har tillfogat B kroppsskada. Att hugga någon i magen med en kniv är ett aktivt och kontrollerat agerande. Det är därför uppenbart att A haft uppsåt till, det vill säga haft en avsikt eller mening med, att (åtminstone) skada B. A skulle därför kunna dömas för misshandel (3 kap 5§ BrB).

I och med att kniv har använts och att B troligen fått omfattande skador av angreppet (med tanke på att huggen var i magen), så kan det vara omständigheter som talar för att misshandeln dessutom bör rubriceras som grov (3 kap 6§ BrB).

Mordförsök

Det framgår emellertid att A velat döda B, men jag tolkar det som att A inte lyckats. Det skulle därför också kunna vara fråga om mordförsök (3 kap 1§ + 23 kap 1§ BrB). Vid mordförsök är inte själva skadorna det viktiga, utan snarare ifall man kan bevisa att A har haft uppsåt att döda B (jfr NJA 1998 s. 86).

Vilket brott väljer man?

Detta innebär att två brott kan vara aktuella, för en och samma gärning. Däremot kan A bara dömas för ett av dem, annars rör det sig om dubbelbestraffning. Frågan är då vilket brott man i första hand väljer. Mordförsök är ett grövre brott än grov misshandel. Om man kan bevisa uppsåtet, så har A begått mordförsök. Vad som kan tala för att A velat döda B vid en uppsåtsbedömning är själva angreppssättet (jfr NJA 1998 s. 86). Att det rört sig om flera hugg i magen med ett livsfarligt tillhygge gör att mycket talar för att uppsåt till mordförsök förelegat. Om man inte skulle lyckas bevisa att A velat döda B, kan A istället dömas för grov misshandel.

Sammanfattning

I detta fallet är två olika brott möjliga, men man får helt enkelt välja ett av dem. Det centrala är vilket uppsåt A har haft. Det framgår av frågan att A velat döda B. Därför, så att så länge man kan bevisa detta i en domstol, så kan A dömas för mordförsök.

Linnea HoodRådgivare