Gränsdragning mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden?

Hej. Jag undrar vilken grad av misshandel det är om man puttar, drar i armen och håret på en person?Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet misshandel regleras i 3:5 Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1). För att en person ska kunna dömas för misshandel så krävs att brottets samtliga rekvisit är uppfyllda, dvs. att en person har tillfogat en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta, alternativt försatt personen i vanmakt eller annat liknande tillstånd. Så fort dessa förutsättningar föreligger, så har brottet misshandel ägt rum. Att brottet sedan klassificeras som ringa eller av normalgraden påverkar påföljden som brottet leder till för gärningsmannen, där en grövre grad av brott alltid leder till hårdare påföljder.

Gränsdragningen mellan ringa brott och brott av normalgraden är inte alltid enkel, och det finns inga klara och tydliga regler uppställda i lag för hur olika gärningar ska bedömas. Gränsdragningen avgörs därför genom att man granskar tidigare praxis, dvs. avgjorda rättsfall där liknande situationer har behandlats, för att få ledning kring hur man ska bedöma brottet.

När det gäller gränsdragningen mellan just ringa misshandel och misshandel av normalgraden, så finns ett mycket stort antal relevanta rättsfall. Ett exempel är RH 1992:101 där en man som skulle avvisas från en restaurang drog ordningsvakten i håret. Brottet rubricerades som ringa misshandel. Motsatsvis så har ett knytnävsslag mot munnen där ett två centimeter stort sår uppstod på insidan av läppen i NJA 1967 s. 237 bedömts vara misshandel av normalgraden, och alltså inte ringa misshandel.

Sammanfattningsvis så kan sägas, att den allmänna rättsuppfattningen är att det endast rör sig om ringa misshandel i en situation där en person har blivit "puttad" samt dragen i armen och håret. I lindriga fall av sådant beteende där varken skada eller smärta uppstår skulle det till och med kunna vara svårt att styrka även ringa misshandel. Ett brott som då istället skulle kunna aktualiseras vid ett sådant beteende är ofredande i 4:7 BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1).

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare