FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/04/2019

Grannes grenar som sträcker sig in på fastigheten

Grannen har tre enormt stora granar alldeles i kant med tomtgränsen. Dessa granar har grenar som sträcker sig långt över vår tomt och då vårt hus ligger fem meter från gramstammarna får vi en massa algpåväxt på tak och vind skiva. Vi har pratat med vår granne för flera år sedan men inget händer. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring rättsförhållandet mellan grannar hittar man i 3 kap. Jordabalken (JB). Enligt 3 kap. 2 § JB har du som fastighetsägare rätt att ta bort de inträngande grenarna, om grenarna medför olägenhet för din fastighet. Grenarna i ditt fall tillfogar din fastighet algpåväxt, vilket verkligen borde utgöra en olägenhet för din fastighet. Du borde därför rätt ha att ta ned de skadande grenarna.

Märk att ägaren av grannfastigheten ska ges tillfälle att själv ta bort grenarna innan du själv gör det, ifall ingripandet kan antas medföra skada av betydelse för honom. Det är svårt för mig att veta om någon sådan betydande skada skulle kunna föreligga för honom.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att kontakta Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare