FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/03/2022

Vad kan jag göra åt att min granne skräpar ned dennes och min tomt?

Kommunen äger mark vid vår tomt i tättbebyggt område. Kommunen har nu avverkat många träd i anslutning till vår tomt utan att man tagit undan träd, kvistar & sly som man fällt. Vi har påtalat detta för kommunen som är markägare utan att man åtgärdat detta, det har nu gått 2 år & allt ligger kvar runt & på vår villatomt som gränsar till kommunens. Vad kan vi göra för att gå vidare med detta då kommmunen uppenbarligen struntar i att ta bort de träd som avverkats & som nu ligger & skräpar överallt?

Mvh Eva Sköld

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Den situation som du beskriver gäller rättsförhållandet mellan ägare av mark (fast egendom) som gränsar till varandra. Detta kallas för grannelagsrätten. I ditt fall är det kommunen som i rättslig mening är grannen. Jag tolkar det för övrigt som att du upplever resterna efter avverkningen som en rent utseendemässig störning.

Vilken rätt gäller när grannen har ovårdad mark?

Grannens skyldighet att ta hänsyn till omgivningen

I jordabalken (JB) finns en bestämmelse som anger att var och en som vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § JB). Regeln om hänsyn kräver inte att omgivningen omedelbart gränsar till den mark som används. Det räcker med att åtgärden får betydelse för annan mark i omgivningen.

Vad som utgör skäligt hänsynstagande bedöms på ett objektivt sätt utefter de omständigheter som gäller i det enskilda fallet (NJA 1990 s.71). Det görs en avvägning mellan de intressen som användaren av marken har och omgivningen som blir störd.

Det finns en möjlighet att med bestämmelsen som grund rikta skadestånd mot en grannes störande verksamhet (se till exempel NJA 1994 s. 162). En tingsrätt kan även besluta att grannen ska upphöra med den störande verksamheten (genom föreläggande) (se till exempel NJA 1983 s.546).

Grannens skyldighet att hålla marken i vårdat skick

Plan- och bygglagen (PBL) bestämmer att en mark (tomt) bland annat ska hållas i vårdat skick och skötas så att betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer (8 kap. 15 § PBL). En betydande olägenhet kan vara att till exempel växtlighet skuggar en granntomt till en oacceptabel nivå. Bedömningen av vad som utgör betydande olägenhet görs med hänsyn till de omständigheter som gäller på den aktuella platsen (prop. 2009/10:170 s. 464 och prop. 1985/86:1 s. 517 f).

Vad gäller i din situation?

Grannens skyldighet att ta hänsyn till omgivningen

Jag har svår att se att du med 3 kap. 1 § JB som grund kan rikta en skadeståndstalan mot kommunen. Det krävs att du har lidit en typ av skada som kan ersättas enligt bestämmelsen. Med hänsyn till de omständigheter som du har nämnt samt äldre rättsfall går det inte att med säkerhet säga om du kan ha rätt till skadestånd. Skulle du kunna bevisa att kvarlämnandet av växtligheter efter avverkningen orsakat en minskning av värdet på fastigheten kan skadestånd eventuellt aktualiseras.

Du har redan varit i kontakt med kommunen som inte har velat rätta sig efter dina krav. För att gå vidare med ditt ärende föreslår jag därför att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. Tingsrätten kan besluta genom ett föreläggande att kommunen måste ta bort resterna efter avverkningen.

Grannens skyldighet att hålla marken i vårdat skick

Gällande 8 kap. 15 § PBL finns även här en möjlighet att rättsligt gå vidare med dina krav. Bestämmelsen ställer ett krav på kommunen som markägare att ansvara för vård eller skötsel av denna mark. I din situation finns det en möjlighet att kommunens vård av marken kan bedömas som bristfällig. Det ska dock tydliggöras att olägenheterna som du orsakas måste vara betydande. Utifrån de omständigheter som du nämnt samt äldre rättsfall är det svårt att uttala sig om vad utfallet skulle bli i din situation.

Jag rekommenderar att du gör en tillsynsanmälan till din kommunala byggnadsnämnd. Byggnadsnämnden har en skyldighet att behandla din anmälan. Nämnden ska pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om påföljder om överträdelse av plan- och bygglagen ägt rum (11 kap. 3 och 5 § PBL).

Behöver du hjälp med upprättande av stämningsansökan eller annan tillhörande rådgivning rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus HeinoRådgivare