Granne sågar ner träd som stör

En markägare har varit på vår tomt och sågat ned ca 20 st träd.

Vi har inte godkänt detta och har polisanmält det också. Nu vill jag söker ersättning för mina träd - hur ska jag göra? Blankett från kommun? Anlita en advokat? Eller?

Jag är förbannad, eftersom dom har gjort det utan anledning annat än grenar var ett problem för deras maskiner.

Markägare säger att vi inte underhåller men de får ju bare såga ned grenar som stör dem, korrekt?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha hjälp med hur du driver din fråga om rätt till ersättning för dina träd. Jag är inte helt säker på hur ägarsituationen ser ut i din situation, och vem personen som sågat ner träden är och dennes orsak annat än att träden var i vägen för maskiner. Därför kan jag inte svara helt uttömmande, men jag ska göra så gott jag kan. Eftersom du i din fråga tydligt säger att det är er tomt utgår jag från att du tillsammans med någon annan äger marken där träden står, och mitt svar kommer baseras på det.

Träden är en del av er mark

Enligt 1 kap. 1 § jordabalken (JB), är fastigheter jord som delas in i fastigheter. I 2 kap. 1 § JB stadgas att vissa saker är s.k. tillbehör till fastigheten. Av 2 kap. 1 § 3 st. JB framkommer att träd som står på rot är tillbehör till fastigheten. Detta betyder kort och gott att träden som står på er mark tillhör er, och att det är ni som avgör vad som görs med dessa.

I 3 kap. 2 § JB finns det en regel som rör situationen när en persons träd sträcker sig in på en annans tomt. Detta förutsätter att personen som sågat ner träden är en granne och inte någon som bara har vägarna förbi. I dessa fall får personen som känner att grannens träd inkräktar eller stör på dennes fastighet avlägsna rot eller gren som gör detta. Detta betyder däremot INTE att man får avlägsna hela trädet, och av regeln framkommer explicit att det är personen som äger marken med de "störande" träden som i första hand ska beredas tillfälle att åtgärda problemet om det kan antas att åtgärden kan medföra skada av betydelse för ägaren.

Eftersom det här rör sig om ett tjugotal träd som sågats ner får det rekvisitet anses uppfyllt och du/ni borde ha givits möjlighet att åtgärda problemet först. Det ska tilläggas att om en fastighet med träd som stör grannen är upplåten med tomträtt gäller rättigheterna för fastighetsägaren även för en tomträttsinnehavare av fastigheten, se 3 kap. 2 § 2 st. JB. Detta innebär att ni har samma rätt till träden även om ni har en tomträtt och inte äger fastigheten i fråga.

Skadegörelse

I Brottsbalkens (BrB) 12 kap. finns bestämmelser om skadegörelsebrott. Av 12 kap. 1 § BrB framkommer att den som skadar annans egendom "till men för dennes rätt" döms för skadegörelse. Detta betyder att din rättighet att fritt äga och disponera över egendomen som dess rättmätige ägare äventyras. Eftersom någon har skadat din egendom kan du inte äga/bruka/eller ha egendomen i fred och göra vad du vill med den utan att någon annan förstört detta för dig, så att säga.

Det framkommer att du polisanmält detta och det är rätt steg att ta, eftersom detta med största sannolikhet kan leda till att personen som sågat ner träden döms för skadegörelse. Jag kan inte uttala mig om värdet om träden men det är inte otänkbart att brottet i fråga är att anses som grovt med tanke på att det är så många träd som är nedsågade, se 12 kap. 3 § BrB.

Processen i en eventuell rättegång

Eftersom det blir en tvist enligt straffrättsliga regler är det en åklagare som sköter din talan och inte du själv, se 20 kap. 2 § rättegångsbalk (RB). Du har dock möjlighet att i rättegången framställa krav på skadestånd, vid sidan av åklagarens eventuella yrkande om böter/fängelse/villkorlig dom eller liknande. Detta utgör talan om ett s.k. enskilt anspråk och förs enligt 22 kap. 1 § RB. Om det är så att ditt anspråk på skadestånd inte är ogrundat, och talan om ditt enskilda anspråk kan föras utan väsentlig olägenhet för åklagaren är denne skyldig att föra denna talan åt dig, se 22 kap. 2 § RB. Detta får anses vara fallet i din situation. Om det skulle bli aktuellt med en rättegång kommer åklagaren i samråd med dig och ditt ombud avgöra detta.

Om det inte blir en straffrättslig rättegång för ansvar för skadegörelse (om till exempel åklagaren av någon anledning väljer att lägga ner förundersökningen), kan du föra en civilrättslig process om detta. En snabb sammanfattning är då att nedsågandet av dina träd utgör sakskada enligt skadeståndslagen (SkL) 2 kap. 1 §, och att du då har rätt till skadestånd för dina träd enligt 5 kap. 7 § SkL. Vill du ha hjälp med att föra en sådan process skulle jag vilja hänvisa dig till våra jurister för fortsatt hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare