Grad av misshandel?

En person blev av sin släkting nedslagen på en säng och fick därefter i två omgångar med ca 10 min mellanrum mottaga upprepade hårda örfilar med öppen hand. Varje omgång varade några minuter. Personen fick blåmärken i pannan, hakan, kinderna samt svullna ögonbryn vilket finns dokumenterat på bild. Vad kan en rimlig påföljd bli ifall vederbörande anmäler förövaren?

Lawline svarar

Hej,
tack för din fråga.
Vad som först måste utredas är vilken typ av brottskategori och gradindelning vi ska hamna i.

Misshandel beskrivs som att tillfoga en annan person kroppsskada eller smärta, 3 kap 5 § BrB, https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1. Det rör sig således om en misshandel - men vilken grad? Gränsdragningen mellan ringa graden av misshandel och normalgraden, vilka båda uttrycks i ovanstående lagrum, är inte alltid lätt att dra och beror av samtliga relevanta omständigheter. Vad man enligt praxis särskilt studerar är bland annat om misshandeln har föranletts av provokation (där provokation talar för brott av det ringa slaget), hur många slag som har tilldelats och på vilket sätt, skadan och dess omfattning samt styrkeförhållandet mellan offret och gärningsmannen. Brottet har här begåtts med öppen handflata, vilket ofta gör så att man hamnar i den ringa graden av misshandel. En skada i form av enbart smärta eller ytliga sår bedöms även det ofta som ett fall av ringa misshandel. Däremot har slagen varit flera stycken, vilket talar i motsatt riktning. Sammanfattningsvis liknar dock omständigheterna ett fall av ringa misshandel fastän gränsdragningen däremellan är otydlig. Även grov fridskränkning ska nämnas. Brottet blir aktuellt  bland annat då en närstående (förälder,syskon, barn, gifta/sambo - en person offret har bott tillsammans med) upprepade gånger har misshandlat, hotat eller begått olaga tvång etc. mot offret, 4 kap 4a § BrB, https://lagen.nu/1962:700#K4P4aS1.

Vad som även är intressant är om gärningsmannen här hindrade offrets rörelsefrihet. Man kan tolka frågan som att offret på något sätt blev fasthållen i sängen och därför inte kunde ta sig någonstans. I så fall kan olaga tvång, 4 kap 4 § BrB, https://lagen.nu/1962:700#K4P4S1 , bli aktuellt. För att åberopa lagrummet krävs att offret genom misshandel (här försättande i vanmakt) får tåla något (upprepade slag med öppen handflata). Om så är fallet kommer det olaga tvånget att konsumera upp den ringa misshandeln och personen döms bara för det olaga tvånget.

Om ringa misshandel föreligger enligt mitt första stycke ovan är straffskalan böter eller fängelse upp till sex månader, medan det vid olaga tvång är böter med ett fängelsestraff på max två år. Vid bedömandet av vilken påföljd som blir aktuell utgår man alltid från den lindrigaste påföljden i straffskalan - således böter i båda fallen. För att det döma ut ett hårdare straff krävs att försvårande omständigheter föreligger, vilka i sin tur kan neutraliseras av förmildrande omständigheter. Dessa är väldigt lättlästa i lagtexten, se https://lagen.nu/1962:700#K29P2S1. Vidare kan man beakta ifall handlingen var ett återfall från gärningsmannens sida för att utreda en ev. villkorlig dom. Hur som helst bör den mest troliga påföljden i det här fallet bli böter, under förutsättning att det inte finns några försvårande omständigheter eller återfall i brottslighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare